„Стейбълкойн е доста популярна технология в последната година. Включва например блокчейн умни договори. За разлика от стейбълкойн, криптовалутите са сложни за разбиране и са технолгично малък кошмар, ако не си инженер“, каза Георги Митов, съосновател и управляващ партньор, BrightCap Ventures, по време на Investor Finance Forum 2020, модерирано от Георги И. Български, FinTech, InvestTech, TradeTech, RegTech & Yacht Captain.
Според Митов повечето стартиращи компании по дефиниция са с негативен паричен поток, което прави тяхната оценка по-сложна или поне не е възможно да се приложат някои от методите. Но инвеститорите гледат колко голям е пазарът пред дадена компания. Всеки възрастен потребител има нужда от финтех услуги, гледа се каква част от пазара може да бъде завзета от потенциално решение, допълва той.
Свързаността все още е под 50%, има силно навлизане на смартфоните и финтех вече са част от нашия бит. За следващото поколение ще е част от живота, защото те едва ли биха влезли в банката, затова има много оптимизъм в инвеститорите, посочва още Митов.
Относно технологиите, използвани от финтех компаниите, Сава Николов, CTO в Alaric Securities посочва: „Трябва да се търси хибрид от технологии. Грешка, която съм отчел, помагайки на различни компании, е при преминаването от една към друга технология да не се мери каква е полезността преди и каква е накрая при новата технология. Трябва да имаме заложени метрики. Важното е да се взима най-доброто от технологиите и да не се водиш по план, а да се нагаждаш и според уменията на екипа си". Според него без метрики в работата, хората се демотивират, особено когато компания трябва да мащабира.
Според Георги Митов придържането към нещо, което е написано, по-скоро вреди, отколкото помага. Това е опит, но отговорност на ръководителите е да вземат най-доборото от него и да го приложат. По думите му метриката трябва да хваща от край до край всички звена в процеса. Умните хора лесно отчитат системата и я надиграват, смята той.
От опита си Сава Николов е изчислил, че грешките в сигурността се плащат 10-кратно, ако се намерят от потребителите и ако се инвестира превантивно. Дори някои компании са назначили специални хора да обучават програмистите.