Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск не изключва сливането на производителя на електрически автомобили с традиционни производители от бранша.
„Определено няма да започнем враждебен опит за поглъщане", подчерта Мъск по време на връчването на наградите Axel Springer Awards в Берлин на 1 декември 2020 г.. Но ако конкурент се обърне към Tesla с предложение, то би било обсъдено, допълни той.
В рамките на тенденцията към електромобилност Tesla се превърна в най-високо оценявания производител на автомобили в света с пазарна стойност от около 550 млрд. долара.
Мъск каза също, че според него след десет години по-голямата част от новите превозни средства ще имат възможности за автономно шофиране. В същото време все още ще има ситуации, в които хората ще предпочитат да шофират сами. „Но ще бъде все по-необичайно да карате сами собствената си кола“, твърди предприемачът.
Експертите обаче до голяма степен се съгласяват, че напълно автоматизираните роботизирани автомобили ще се движат по улиците едва в далечното бъдеще - ако изобщо това се случи. Но Мъск е сигурен: „Всички нови коли ще бъдат напълно автономни след десет години". От тях 70 до 80 процента трябва да бъдат с електрическо задвижване. "Автономно и електрическо, това е бъдещето".
Мъск е известен със своите смели съобщения. Още през юли 2020 г. Мъск обеща на Световната конференция за изкуствен интелект в Шанхай, че Tesla ще достигне ниво пет до края на годината - напълно автономно превозно средство, което може да се справи с всякакви пътни ситуации и не се нуждае от човешка намеса.
Не без основателна причина експерти като Тим Уркхарт от американския изследователски институт IHS Markit нарекоха тогава анонса „дързък“. Оттогава Tesla тества бета версията на своя автопилот „Fully Self Driving“ (FSD), но тя далеч не е самоуправляваща се кола. "Дори и Tesla да може да произвежда технологията," казва Уркхарт, "регулаторите на всички основни пазари далеч не са готови да разрешат напълно автономни превозни средства по пътищата".
Според Мъск обаче ще е нужно времето до 2050 г., докато всички автомобили в света се движат на техническо ниво. Изчислението му: В света има два милиарда автомобила, 100 милиона или пет процента се купуват всяка година. Ако всички новопродадени превозни средства могат да се карат сами от 2030 г., ще отнеме „още 20 години“, докато всички те бъдат заменени, изчисли Мъск.
Той каза, че няма нищо против шофирането само по себе си. "Забавно е по криволичещ селски път", каза Мъск. Съвсем различен обаче бил градският трафик със задръствания, в Калифорния хората губили по два часа на ден с него. "Доста голяма лудост".
След завършването на фабриката на Tesla в Грюнхайде близо до Берлин Мъск щял да прекара повече време в Германия. Американската компания планира да произвежда до 500 000 електрически автомобила годишно в завода от следващото лято.
Годишната награда на Springer Group (издатели на Bild и Welt) се присъжда за пети път. Тя ежегодно почита хората, които според Springer са особено иновативни, създават и променят пазарите, оформят културата и в същото време са способни да поемат социална отговорност. Тя няма парично изражение.
Досегашните победители са основателят на Facebook Марк Зукърбърг, уеб пионерът Тим Бърнърс-Лий, основателят на Amazon Джеф Безос и икономистът и критик на онлайн платформите Шошана Зубоф.
Междувременно главният изпълнителен директор на Tesla Inc. предупреди във вътрешнофирмен имейл, че набиращите скорост акции на компанията му могат да бъдат „смачкани“, ако инвеститорите започнат да се притесняват от способността на производителя на електрически автомобили да постигне очакванията за печалба.
Мъск призова служителите да останат съсредоточени върху намаляването на разходите и да предотвратят обрат в нарастващата цена на акциите на Tesla в имейл, изпратен във вторник до работниците, докато компанията, базирана в Пало Алто, Калифорния, работи за постигане на целта за доставка на половин милион коли тази година
„Когато разглеждаме реалната ни рентабилност, тя е много ниска - около 1% за последната година. Инвеститорите ни дават много сериозно доверие за бъдещата рентабилност, но ако в даден момент стигнат до заключението, че това няма да се случи, акциите ни веднага ще се смачкат като суфле под чук", пише Мъск в имейла, прегледан от Bloomberg News.
Акциите на автомобилния производител поскъпнаха почти с 600% тази година, отчасти заради очакванията, че може да се присъедини към индекса S&P 500 – което ще стане на 21 декември - и също подпомогнати от петото поредно тримесечие на печалба, публикувана през октомври. Мъск и главният финансов директор Захари Къркхорн са фокусирани в продължение на няколко тримесечия върху намаляването на разходите, докато Tesla харчи милиарди за нови фабрики в Остин, Тексас, и близо до Берлин, за да разшири глобалния си отпечатък в производството и продажбите.
„Във време като това, когато акциите ни достигат нови висоти, може да изглежда, че внимателните разходи не са толкова важни. Това определено не е вярно!“ пише Мъск в имейла.
„Много по-важно, за да направим автомобилите си достъпни, е това да сме по-интелигентни за това как харчим парите“, пише Мъск. „Това е трудна „игра на стотинки“, изискваща хиляди добри идеи за подобряване на частичните разходи, фабричен процес или опростяване на дизайна, като същевременно се повишават качеството и възможностите. Чудесна идея би била тази, която спестява 5 долара, но огромното мнозинство подобрения е за 0,50 долара тук или 0,20 долара там“.
Достъпността на превозните средства е проблем, за който изпълнителният директор става все по-загрижен, тъй като обемите на продажбите на Tesla нарастват отвъд нейния нишов статус. Мъск заяви, че би бил готов да жертва рентабилността, за да продава повече и по-евтини автомобили, и обеща да пусне модел за 25 000 долара до 2023 г. Най-евтиният автомобил на Tesla в момента е Model 3, чиято цена започва от 37 990 долара.