В едно свое решение федералната администрация на САЩ пише за наказание от историческа величина за Facebook: 5 милиарда долара ще плати групата за нарушение на неприкосновеността на данните. Федералната търговска комисия е гласувала това извънсъдебно споразумение с Facebook, твърдят Washington Post и Wall Street Journal.
Като част от наказанието Facebook ще трябва да промени обработката на данните на потребителите. Но няма да има промени при достъпа до данни за трети страни, като например рекламодателите, пояснява Guardian. Допълнителна информация за споразумението между Facebook и FTC засега не е известна. Американското министерство на правосъдието все още не е одобрило договорката.
В рамките на сделката е важно да се отбележи до каква степен пропадна имиджът на иначе уважаваната и политически добре обвързана по време на мандата на американския президент Барак Обама компания. Интересно е, че според материалите републиканците са гласували в подкрепа на договорката, а демократите - против.
Във Вашингтон някои отдавна смятат, че такива наказания са твърде смешни, за да овладеят компанията на Марк Зукърбърг. Може да се каже, че наказанието е "лек шамар" и „преждевременен коледен подарък" за Facebook, заяви демократът Дейвид Сицилин, който оглавява Комитета за картелите в Камарата на представителите.
Всъщност не е наказание, а услуга за Facebook, твърди и експертът по картелите Мат Столър от неправителствената организация Open Markets Institute. Става дума за глобичка, която легитимира поведението на Facebook, казва Столър пред Guardian.
Инвеститорите изглежда също смятат така: На фондовите пазари цената на акциите на Facebook се повиши, след като споразумението стана известно. За групата това представлява погребване на огромен риск. Сумата ще помрачи финансовия резултат, но само с приходите от 15 млрд. долара през първите три месеца на 2019 г. Facebook може да си позволи наказанието.
Политическите реакции на решението правят възможно преосмислянето във Вашингтон. След скандала с Cambridge Analytica неприкосновеността на личния живот стана сериозен политически проблем, а систематичните нарушения от страна на корпорации като Facebook вече не са тривиални престъпления.
Загрижеността за ерозията на неприкосновеността на личния живот се усложнява от опасенията за конкуренцията. Facebook, Google и Amazon са квазимонополисти на много пазари, които едва ли позволяват конкуренция.
Въпреки че САЩ все още защитават доминирането при данните на своите корпорации спрямо Европа, например при случая с Макс Шремс пред Европейския съд, сега има явно противоречие. Предложението на кандидата за президент Елизабет Уорън за разделяне на Facebook, WhatsApp и Instagram направи основна тема свиването на информационните компании.
В Европа висшите служители говорят по-предпазливо от Уорън, но мнението им е подобно. На пазарната мощ на корпорациите трябва да се отговори с координиран подход, който свързва защитата на данните и конкурентното право. Само с наказания, дори и в милиарди долари, няма да стане. „Наказанията не променят бизнес моделите", каза наскоро в Брюксел ръководителят на британския регулатор Елизабет Денхам.
Facebook трупа печалбите си от системната ерозия на личния живот на своите потребители. Дори ако американските власти събират пари за всяко индивидуално нарушение, или ЕК и Маргрете Вестагер правят същото, Facebook, Google или Amazon бързо ще оценят наказанията - и ще ги предадат на рекламодатели и потребители.
Следователно следващата стъпка трябва да бъде да се промени начинът, по който работят платформите. Андреас Мунд, председател на германския антикартелен орган, говори в Брюксел за вътрешното отделяне на корпорациите. Неговият орган обаче все още не стига толкова далеч. Наскоро той нареди на Facebook да не комбинира събирането на данни от различни услуги без разрешение.
Вече се обсъждат по-нататъшни стъпки, като например задължението на корпорациите да направят услугите си оперативно съвместими с други. Съществуват и големи реформи при прилагането на Общия регламент за защита на данните, където все още няма високи санкции срещу концерните. Все още липсва важният аксесоар към DSGVO, регламентът за защитата на личния живот и електронните комуникации.
Дори по-смелият подход към корпоративната мощ би бил да се насърчават алтернативи. За някои потребители това може да означава използване на отворени мрежи като Mastodon. От страна на държавата вместо ползване на Google Docs и лицензи на Microsoft може да се насърчава използването на софтуер с отворен код.
Глобите са добър начин да се съсредоточи вниманието върху главните изпълнителни директори в Силициевата долина. В дългосрочен план обаче се нуждаем от структурни промени. Само парични глоби няма да са достатъчни.