fallback

С какво Alphabet разочарова инвеститорите

Финансовият директор Рут Порат не успява да се справи с високите разходи

08:29 | 02.02.18 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Ръстът на приходите на Google е по-висок от очакваното, а инвеститорите все пак можеха да преглътнат и нетната загуба от 3,02 млрд. долара през четвъртото тримесечие на 2017 г. В края на краищата тя се основава само на извънредното плащане в размер на 9,9 милиарда долара на данъчните служби на САЩ. В замяна компанията майка на Google Alphabet, може да върне до 100 милиарда долара чуждестранен капитал – всички те с платени данъци. Но проблемът беше изчистената от данъчните ефекти нетна загуба от 6,8 млрд. долара. Тя е доста под очакванията и причините за това са притеснителни. В следборосвата сесия  акциите на Alphabet се сринаха с до 5 на сто.

Финансовият директор на Alphabet Рут Порат не успява да се справи с разходите. Приходите от реклама на Google от 27,3 милиарда долара, лъвският дял от общите приходи на компанията в размер на 32,3 милиарда долара, са се увеличили с 23%. Но „разходите за придобиване на трафика", TAC, са нараснали до 24% от рекламните приходи. Досега този дял бе 23 процента. ТАС се дължат, например, ако Google иска да нейната търсачка да е инсталирана по подразбиране на iPhone и iPad или в уеб браузъри и на външни уеб сайтове. За тази цел компанията трябва да задели на партньора си част от приходите. А партньорите искат все повече и повече.

Анализаторът от Bernstein Тони Саконаги прогнозира, че Google плаща само на Apple 3 млрд. долара годишно за привилегията да e търсачката по подразбиране в iPhone. През 2014 г. сумата бе само 1 млрд. долара. С нарастващото господство на iPhone цените продължават да се покачват, а маржовете се свиват.

В допълнение идва и масираното увеличение на разходите за маркетинг в холдинга от 3,1 до 4,3 млрд. долара. Влизането на Google в хардуерния бизнес е част от причините. През четвъртото тримесечие бяха представени нови смартфони и друг хардуер.

Само щандът на Google на изложението за потребителска електроника в Лас Вегас през януари е коствал милиони долари. Но отново изпълнителният директор Сундар Пичай е нямал друг избор. Amazon, който представи паралелно финансовите си резултати в четвъртък, ще вложи цялата си енергия за гласовия си асистент Алекса, потвърди изпълнителният директор Джеф Безос. Дори самата Amazon е била изненадана колко добре са се продавали малките говорители с езиковия асистент и дори са надхвърлили „оптимистичните планове".

С това Amazon, както и Facebook, заплашват да станат най-големия конкурент за рекламните разходи за Google. Вместо потребителят да посегне към своя iPhone, сега е достатъчна фразата "Alexa, купи ми..." и поръчката вече се подготвя в склада на Amazon. Още в края на 2017 г. концернът на Безос обяви, че планира да пусне и реклами в своите говорители. Alexa е вграждана вече и в автомобили, хладилници или телевизори. Ето защо Пичай трябва да навакса водещата роля на Amazon на този пазар и да вкара своите цифрови помощници "Google Home" в хола и кухнята, преди Amazon да завладее всички домакинства в САЩ. На каквато и да е цена. Като цяло разходите на холдинга се е увеличили през 2017 г. от 19,4 млрд. до 24,6 млрд. долара.

Всичко това – в светлината на факта, че цената на рекламата е спаднала с 14% през тримесечието. В същото време кликванията върху платената реклама са се увеличили с 43%. Но Джеф Безос е напът да промени това и да пресече кликванията.

Затова  Google се нуждае от нова история на успеха. Неслучайно за първи път в разговорите с анализаторите Пичай спомена детайли за облачния корпоративен бизнес. Облачната инфраструктура, заедно с центровете за данни и облачният софтуер, са били бизнес за 1 млрд. долара през тримесечието, каза той. Но и това показва колко далече все още е Google от конкуренцията. 

Защото с облачната си инфраструктура Amazon генерира по 5 млрд. долара на тримесечие. А с общите приходи на Alphabet от 32 млрд. долара този 1 млрд. долара не е Game Changer. С облачните си услуги пък Microsoft генерира 7,8 млрд. долара на тримесечие при общи приходи от 28 млрд. долара.

Ето защо не е чудно, че в следборсовата сесия акциите на  Alphabet се сринаха с до 5 на сто. Малко по-късно все пак част от спада бе заличена. Общото понижение в следборсовата сесия бе с 2 на сто.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 20:45 | 12.09.22 г.
fallback
Още от Технологии виж още