Джамел Агауа е предприемач с дългогодишна история в технологичната индустрия, основател и топ мениджър на успешни компании в Европа и Силициевата долина. Като главен глобален изпълнителен директор на Viber, целта му е да наблегне върху развитието на иновативни функции, договарянето на нови стратегически партньорства и увеличаване броя потребители по света.
Джамел Агауа е френски гражданин, който от години живее и работи в Силициевата долина. Той има доказан опит в иновациите и лидерството, като е заемал множество позиции на главен изпълнителен директор в кариерата си. Агауа е съосновател на AchatPro, компания за предоставяне на „софтуер като услуга“, и я води до придобиването ѝ от Hubwoo през 2008 г. Той също е бил и втори главен изпълнителен директор на B-Process, платформа за електронно фактуриране на принципа „софтуер като услуга“, придобита от Ariba през 2011 година. От 2012 г. Джамел Агауа е главен изпълнителен директор на MobPartner, придобита през април 2015 г. от Cheetah Mobile (NYSE: CMCM), третият по големина разработчик на приложения в света. Той е и старши вицепрезидент Глобални продажби на Cheetah Mobile, компанията майка.
Каква е дългосрочната ви стратегия - да заложите на корпоративната част (чатботове и т.н.) или да останете нишов играч на развиващите се пазари?
Всичко е до позициониране. Има 25 страни в света, в които ние сме лидер. Ние сме големият играч там. Имаме по над 50% пазарен дял в тях. България е в този списък, Русия е другата. На тези места Viber е много неща. Тя е платформа за всички. Освен това е медийна платформа, много добра платформа е за компаниите, които искат да развиват своите предложения и да управляват своята общност.
В тези страни имаме по-широк подход, защото очевидно 50% от хората използват приложението редовно. В други страни сме в позиция, свързана с повече предизвикателства, а там стратегията ни е да се фокусираме върху някои специфични общности. Опитваме се да таргетираме тези общности по специален начин с най-добрия продукт. Става дума за четири такива общности.
Едната включва имигрантите, или хора, които са имигрирали преди време, защото сме перфектната платформа за разговори със семействата им, които са в родните им страни.
На второ място са спортните фенове. Имаме доста съдържание и инструменти, за да управляваме връзката със спортните фенове.
На трето място са музикалните фенове. Имаме доста партньорства в сферата на музиката. Наскоро дори Rakuten подписа договор с Шакира за нейното световно турне. Така станахме официална платформа, имаме специално съдържание, а в бъдеще ще имаме още повече неща. Четвъртата област е образованието. В Rakuten се интересуваме много от образование. Имаме много компании, които се развиват в тази област и използваме позицията на тези фирми, за да предложим във Viber някои чат функции, които са полезни за връзката между родителите, учителите и учениците, или за обществените библиотеки и т.н. Това е нещо, с което сме много щастливи. В страните, в които не сме лидер, се насочваме към тези конкретни общности или към специфично потребление и се опитваме да растем там.
А ако говорим за страни? Откъде идва растежът на Viber? Знаем, че WhatsApp расте бързо навсякъде. WeChat е добре представена в Китай...
Честно казано ние растем много бързо в цяла Източна Европа – от Балканите до Централна и източна Европа. В тях имаме около 100 млн. потребители, така че са сериозна част от бизнеса си. И това продължава, има естествено набрана инерция. Вие казвате на някой от приятелите си, той сваля приложението, така че нещата се случват по естествен начин.
Има и друга група от страни в Югоизточна Азия, като Шри Ланка, Виетнам, Филипините, Мианмар, не знам дали казах и Непал, където също сме добре позиционирани. Там имаме 30 до 50% пазарен дял. А след това имаме доста специфична ситуация в Западна Европа и САЩ, където ситуацията е почти идентична. Там конкуренцията е по-агресивна. WhatsApp е много по-успешна. Именно на тези места се насочваме към стратегията за нашите специфични сегменти. Все още растем в тези страни, но не толкова бързо, колкото в други региони.
В миналото Viber говореше за създаването на платформа, която потребителите никога няма да напускат. Какво се случва с нея?
Случва се. Ако обърнете внимание на най-новата функция, която пуснахме – продукт, наречен Chat Extention. Така, ако днес чатим един с друг и стигнем до темата за България, кликате един бутон и имате няколко услуги на партньори – YouTube, Spotify, Booking.com, Vice и множество други. С едно докосване можете да получите съдържание от този партньор и да го споделите с едно докосване в чата или да отидете до уебсайта на нашия партньор и да получите повече. Може да резервирате хотел, да чуете песен, да си пуснете видео. На това залагаме. И ще имаме повече партньори. Естествено започнахме с глобални партньори и предстои да привлечем местни партньори, защото в България може да не се интересувате от YouTube, а от местен доставчик и т.н. Това е целта – да бъдем суперприложение, да бъдем вратата към останалата част от телефона ви. Освен това искаме да опростим процеса, когато чатите и искате да изпратите линк, а ви се налага да излезете от чата, да копирате и поставите линка. Това може да бъде опростено за потребителите. Идеята ни е да трансформираме Viber от приложение за изпращане на съобщения към платформа с услуги
А какво се случва с Wink? Какви са резултатите?
Wink вече не е част от нашата стратегия. Повечето функции, които имаше в нея, бяха напълно вградени във Viber. Така че Wink вече не е в нашия каталог.
Споменахме, че Viber е силна в Европа и Азия, но не и в САЩ. Какви са плановете Ви за този регион, както и за Централна и Източна Европа, дори за Русия?
Както казах, това е напълно различен свят. В Западна Европа и Русия имаме 50% пазарен дял, което прави нашата позиция достатъчно силна, че да наберем добра инерция и да растем по естествен път. В САЩ имаме около 5% пазарен дял. Там е различно. Този пазар е много специфичен по отношение на чат услугите. В останалите пазари по света има по няколко играчи, които заемат целия пазар. В САЩ е много фрагментирано. На първо място много американци използват iMessage за изпращане на съобщения, ето защо няма голямо чат приложение в САЩ – голямо от гледна точка на мащаб. Това създава много възможности, но е и по-трудно, защото хората не се вълнуват толкова от чат приложения, които все още не са видели. Забавно е в страни като България или дори по-малки страни като Сърбия. Те използват много повече чат услуги, отколкото потребителите в САЩ. Тук използват потенциала на груповите чатове например, докато тези в САЩ не го правят. Това създава много възможности, затова смятам, че нашата стратегия трябва да бъде и ще бъде да преследваме конкретни общности – онези, за които говорих – имигрантите, спортните, музикалните фенове и образованието.
Какви тогава са плановете за България и за офиса тук?
Искаме да запазим нашата позиция и да продължим да инвестираме в региона. Искаме да сме абсолютен лидер в тази страна, да сме най-добрият продукт за българите. Тук сме почти като вкъщи. От няколко години имаме екип в България, който се разраства и ние инвестираме в него. Този екип е отговорен не само за България, но и за съседните страни. Те трябва да бъдат и да продължават да са лидер във всички региони, в които оперираме, защото е важно място и важна област за нас. Вчера имах среща с екипа и им казах: Това, което правите тук, в тази малка страна, е важно за останалата част на света за Viber. Това, което се прави тук, е лаборатория за нас, за да се учим за другите ни страни. Има много иновации от гледна точка на маркетинга и използването на Viber, които идват от този регион, а ние ги разширяваме и насочваме към по-развити страни в Западна Европа и САЩ.
Много Ви благодаря за това интервю!
Благодаря!
Следете UpDate и във Facebook.
Още видеа гледайте на сайта на Bloomberg TV Bulgaria.