Само преди две години предприемчивият основател на Tesla Илон Мъск представи новата си визия за бъдещето: Hyperloop трябва да може да пренесе заетите калифорнийци за рекордно кратък срок от Сан Франциско до Лос Анджелис. Приблизително шестчасовото пътуване трябва да бъде заменено в идеята на Мъск от около половинчасово пътешествие в капсула, която се движи в тръба с висока скорост - до 1220 км/ч.
Сега стана ясно, че в рамките на конкурса за дизайн в Университета на Тексас A&M 25-членен екип от Масачузетския технологичен институт (MIT) е спечелил договора за изграждане на първата капсула. Студентите са надделели над близо 1000 други участници в конкурса, предава AP.
Така нареченият Hyperloop често се нарича "самолет в тръба, но без крила". В няколко капсули хора и стоки трябва да могат да бъдат транспортирани в бясна скорост. Ранните планове предвиждат всяка капсула да може да превозва 20 до 30 души. Въздушна възглавница следва да стабилизира люлеенето.
За разлика от предишните идеи, печелившият екип от Масачузетския технологичен институт залага за изграждането на капсулата не главно на алуминий, а на въглеродни влакна и поликарбонат. Очаква се по този начин една капсула да тежи около 250 килограма. Като цяло според информация на интернет страницата на екипа става дума за система с магнитна левитация.
Mъск оценява разходите на 6 до 7,5 милиарда долара - сума, която някои критици намират за прекалено висока или нереалистична. По-голямата част от разходите ще се паднат на строежа на отсечката - две съседни тръби, простиращи се на подпори. Чрез тях капсулите трябва да се движат със своя собствена енергия.
Mъск, който е и ръководител на производителя на електрически автомобили Tesla, заложи от самото начало на отворена концепция за развитие, подобно на операционната система Linux. Кулминацията е двудневното състезание в Тексас.
В допълнение бяха основани компаниите Hyperloop Transportation Technologies (HTT) и Hyperloop Technologies. Освен това стана известно, че компанията AECOM от Fortune 500 ще изгради 1,6-километрово изпитателно трасе в близост до сградата на фирмата SpaceX в Лос Анджелис. Компанията съобщава, че ще започне строежа през пролетта. Също и HTT изгражда изпитателна писта в град Куай Вали между Сан Франциско и Лос Анджелис.
Въпреки че плановете за Hyperloop напредват сравнително бързо, критици на проекта не очакват неговото действително приложение на практика. Така например една от често срещаните критики е, че за тръбите няма да се намери място в градовете, както и че тяхното изграждане ще значи твърде сериозна намеса в инфраструктурата.