2000 г. се повтаря отново или „много по-зле“, смята милиардерът инвеститор Марк Кюбън, известен с избора на подходящи моменти. Той се възползва от дотком балона през 90-те години и продаде голямата си инвестиция – Broadcast.com точно преди да се спука, пише CNN.
“При технологичния балон бяха Broadcast.com, AOL, Netscape и т.н. Днес това са Uber, Facebook, Twitter и т.н.“, пише той в своя блог.
Това, което повишава цените днес, пише Кюбън, са „частни инвеститори, които инвестират в апликации и малки технологични компании“.
Той твърди, че мнозина от тези т.нар. ангели инвеститори - „Защо ги наричат Ангели? Може би защото изпълняват желания?“ - не „съзнават в какво са ни вкарали“.
И не са само големите акули като Кюбън, които носят риска. Докато форуми за набиране на средства като Kickstarter.com процъфтяват, регулаторите на акции работят върху правила, които ще улеснят допълнително искането на пари на старт-ъпите от малките инвеститори.
„Няма причина да се вярва, че SEC (Американската комисия по ценните книжа и борсите) ще бъде достатъчно умна, за да създаде някаква форма на ликвидност за всички онези вдовици и сираци, които вкарват своите 5 000 долара в мечтата, само за да разберат, че не могат да си върнат каквито и да е пари, когато имат нужда от средства за ремонт на колата си“, пише Кюбън.
Напоследък е все по-дискутиран въпрос дали нов технологичен балон не се надува. От една страна индексът Nasdaq се върна на нивото, което достигна по време на технологичния бум. Той премина границата от 5 000 пункта в понеделник и от тогава е спаднал съвсем малко.
Питър Буквар, главен пазарен специалист в The Lindsey Group коментира в понеделник, че „за да сложим нещата в перспектива, числото 5 000 е, разбира се, на номинално ниво. За да достигнем върха отчетен спрямо натрупаната инфлация, Nasdaq ще трябва да достигна 6 900 пункта, с 38% над 5 000“.
От друга страна, някои смятат, че индустрията е по-зряла, отколкото беше преди 15 години. Компаниите наистина печелят пари и инфраструктурата на интернет може по-добре да се справи с тежките на видео и графики сайтове, които хората искат да ползват.
Въпреки това Кюбън не е убеден. „Ако си мислехме, че е глупаво да се инвестира в уебсайтове на публичния интернет, които имат шанс да успеят тогава, сега е още по-зле“, пише той.