С всеки тримесечeн финансов отчет на Amazon възникват въпроси как компанията успява да отчита постоянен ръст в приходите си, но без това да се отразява на печалбата, пише в блога еugenewei.com бивш служител на компанията в периода 1997-2004 г. Amazon е базирана на класически бизнес модел, основаващ се на фиксираните разходи. Компанията използва интернет, за да извлече максимална полза от активите си, като се стреми приходите от продажби да надвишават фиксираните разходи, за да се постигне печалба. Голяма част от търговията на Amazon донася добра печалба, въпреки че е много трудно да се каже със сигурност, тъй като компанията вече не публикува подробни финансови отчети за всички свои операции, продължава бившият служител на Amazon, който не разкрива името си. Факт е, че можеш да проследиш приходите от различните дейности на компанията, но по-голямата част от разходите са представени в една обща група, което ги прави трудно смилаеми за външния свят. Припомняме, че Amazon е най-големият онлайн търговец в света. Компанията започва развитието си като онлайн магазин за книги, а впоследствие развива дейността си с DVD дискове, VHS касети, CD, видео и MP3 разпространение, софтуер, видео игри, електроника, облекла, мебели и много други. Губи ли Amazon пари от продажбата на някои артикули от портфолиото си? Със сигурност. Първите електронни четци Kindle, например, се продаваха за 9,99 долара, докато на компанията й се е налагало да плаща повече дори за едно копие от книгите, които е предлагала по това време. Същото се отнася за големите и тежки предмети, които Amazon доставя на клиентите си безплатно, докато цената на превоза е била поемана от компанията. Това обаче си остават изключения, на които Amazon реагира и сваля проблемните продукти от продажба. Огромната част от предлаганата стока осигурява голяма печалба. Пазарната платформа на Amazon, която компанията изгради за своите клиенти, също е много печеливша. Така например, ако продадеш втора ръка книга в Amazon, компанията взима процент от транзакцията, като не прави нищо. Продавачът опакова и изпраща стоката към купувача. Разходите на Amazon в този случай са концентрирани единствено в създаването и поддръжката на услугата Marketplace, останалото е чиста печалба. Остава обаче първоначалният въпрос. След като толкова много от дейностите на Amazon са печеливши, защо компанията продължава да декларира тримесечни загуби, както и защо свободният й капитал се е стопил през последните години? Проблемът е в безкрайните амбиции на Amazon, която иска да пусне пипалата си навсякъде по света. Ръководството на компанията е решило да продължи да инвестира и да се въоръжи за по-мащабни бизнес операции. Ако ставаше въпрос за продажба единствено на софтуер, фиксираните разходи биха били по-малки, но когато се опитваш да развиеш бизнеса си така, че да доставяш милиони пратки до клиенти по целия свят, се нуждаеш от огромен капитал. Нещо, което много малко компании по света могат да си позволят. Amazon се стреми постоянно да изкушава клиентите си с евтина и много бърза доставка. Проблемът е, че за да се осъществи това, трябва да бъдат изградени много разпределителни центрове. В края на 90-те компанията е имала само един такъв, а в момента има десетки само в САЩ, а в международен план са над 100, твърди авторът. За да изпълни тези проекти Amazon инвестира милиарди долари, което намалява драстично свободния капитал на компанията. Към всичко това се добавят и инвестициите в инфраструктурни проекти, касаещи бизнеса с интернет услуги, които допълнително увеличават фиксираните разходи на Amazon. Според бившият служител, ако Amazon преустанови инвестициите си в нови продуктови линии, нови разпределителни центрове и навлизането на нови пазари, компанията със сигурност ще запише тримесечна печалба. Един от аргументите срещу сегашната политика на Amazon е, че компанията инвестира в увеличение на приходите, което никога няма да дойде. Твърдението обаче е несъстоятелно, смята бившият служител на компанията, според когото съмненията се дължат на недостатъчната информация, която Amazon пуска в публичното пространство. Защо например от централата не излиза информация за продадените устройства Kindle, или за приходите от различните бизнес линии, или каква точно е инвестицията за изграждането на мрежа от разпределителни центрове, или колко регистрирани потребители има абонаментният план Amazon Prime? Защото технологичните компании са преживели многобройни сблъсъци с пресата, инвеститорите и клиентите си, осъзнавайки, че публикуването на по-малко информация им осигурява стратегическа гъвкавост и повече спокойствие. Разбира се, има и мнения, че бизнес модел, който изисква такава голяма част от свободния капитал, не може да се нарече печеливш. Въпреки това, в своята същност бизнеса на Amazon се гради на търговията със стоки, където компанията винаги е поддържала ниски маржове. Нещо, с което хардуерният бизнес на Apple, например, не може да се похвали. Но какво лошо има в това да произвеждаш чаша лимонада за 1 долар и да я продаваш за 2 долара, а като натрупаш свободен капитал, да го инвестираш в много щандове за лимонада? Въпросът е кога и дали изобщо ще спреш разрастването си, за да запишеш най-накрая солидна печалба, коментира бившият служител на Amazon.
fallback
Amazon и заблудата за липсващата печалба
Защо инвеститорите продължават да подкрепят електронния гигант въпреки странните финансови отчети?
15:10 | 06.11.13 г. 1напиши коментар
fallback
Още от Технологии виж още