fallback

"Зелени" IPO-та – следващият голям феномен на световните борси?

IPO-тата в сектора на зелените технологии се очаква да привличат все по-голям инвестиционен интерес

10:00 | 26.09.09 г.
Автор - снимка
Създател

В четвъртък производителят на литиево-йонни батерии за електрически автомобили A123 Systems осъществи първично публично предлагане (IPO) на Nasdaq, като в първия ден на търговия книжата на компанията скочиха с 50,4%. Успехът на емисията вероятно ще насърчи много други компании от сектора на „зелените” технологии да предприемат същата стъпка, смята проф. Питър Коън, инвестиционен консултант и автор на осем книги за финансовите пазари.

В крайна сметка да се оправдае едно IPO не е необходима печалба, тъй като A123 всъщност работи на загуба. Необходими са обаче прогнози за голям потенциал и бърз и висок растеж.

И ако това е единственото, което е необходимо, вероятно има още десетки частни компании, предлагащи някакъв вид зелени технологии, които ще се превърнат в нарицателни имена за инвеститорите през следващите месеци, пише DailyFInance.

Пазарът на литиеви батерии за автомобили, на който е A123, се очаква да нарасне от 39 млн. долара тази година до 22 млрд. през 2015 г. Това може да звучи преувеличено, но именно тази прогноза помогна на компанията да достигне пазарна капитализация от 1,9 млрд. долара, въпреки че за първото полугодие има загуба 41 млн. долара при приходи за 43 млн. долара.

И така кои компании може да са следващите? Според Ройтерс засега има шест такива: компанията за слънчеви технологии Solyndra, производителят на биогорива Codexis, компанията за интелигентни инсталации Silver Spring Networks, производителят на електрически автомобили Tesla Motors, компанията за слънчева енергия BrightSource Energy, както и производителят на литиево-йонни батерии Ener1 Inc.

Някои наблюдатели смятат, че в тези инвестиции би имало място и за по-малки инвеститори, ако въпросните предстоящи IPO-та издържат на следните три теста.

Тест 1: Съответната компания трябва да се конкурира в голяма, бързорастяща и печеливша индустрия; Тест 2: Компанията трябва да има конкурентно предимство, което да й дава възможност да печели нов бизнес и да запазва своите клиенти и Тест 3: Компанията трябва да генерира достатъчно печалба, за да оправдае инвестицията.

A123 обаче не издържа на тези три теста. При все това, въпреки че е все още рано да се заключи дали „зеленото“ може да носи печалба, то със сигурност е донесло доста „зелено“ в джобовете на инвеститорите на A123. А има и много други компании за „чисти“ технологии, които имат амбиции да привлекат част от това „зелено“, смята Коън.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:36 | 05.09.22 г.
fallback