„Във връзка с разпространен Анализ и оценка на Железопътна Инфраструктура – Холдингово Дружество АД от ИП “Елана Трейдинг” АД, бихме искали да обърнем внимание върху следните най-очевидни грешки, които според нас оказват силно негативно влияние върху оценката на компанията“, се казва в прессъобщение от ОББ, водещ мениджър по емисията на Железопътна Инфраструктура – Холдингово Дружество АД, поръчки за която се приемат до днес.
Според ОББ оценката на ИП Елана Трейдинг е базирана на погрешно използвани изходни данни и изчисления „въпреки твърденията, че са използвани прогнозите на емитента“. Това се отнася преди всичко до разпределението на инвестициите в прогнозния период и по-точно - концентрирането на инвестициите, изключително в първите 3 години, като общият им размер за този период надхвърля прогнозираните от емитента инвестиции с над 46 милиона лева, уточняват от финансовата институция, която е мениджър по IPO-то на компанията.
Също така според ОББ неправилно е изчислена нуждата от допълнителен оборотен капитал, особено през 2008 г., която надхвърля реално прогнозираните от емитента нужди с над 12 милиона и не съответства на прогнозираните от емитента промени в оборотния капитал.
Резултатът само от тези две грешки са отрицателните парични потоци за първите 2 години от прогнозния период, участващи в оценката на компанията и заемащ огромен дял в от нея.
Анализът на ОББ чрез DCF модела за оценка на компанията показва 6,37 лв. на акция, а анализът на Елана показва 2,74 лв.
От Елана уточниха за Investor.bg, че са заложили 65 млн. лв. инвестиции за първите 3 г., защото тази цифра е оповестена на пресконференцията при представянето на IPO-то на дружеството. Без тези инвестиции оценката на акция на ЖП Инфраструктура би била по-висока, защото инвестициите са изходящи парични потоци. Също така от Елана считат, че не може оборотния капитал за 2008 г. да намалява, както е в модела на ОББ, затова анализаторите на Елана са заложили 10% от приходите за оборотен капитал, което е консервативно на фона на регулярното забавяне на плащания при инфраструктурните проекти.
От ОББ заявяват същи, че не е ясно също така защо е използван номинален дългосрочен растеж от 2,5%, което би означавало дългосрочен отрицателен реален растеж на икономиката и на отрасъла като цяло. „Това е абсурдно предвиждане, което не се базира на каквито и да е достоверни източници и прогнози. Ниският дългосрочен растеж оказва силно отрицателно влияние на оценката на компанията като цяло.
Само за сравнение, използвания при оценката на компанията дългосрочен растеж след прогнозния период, възлиза на 6%, което по-точно съответства на правителствените прогнози за реален ръст на икономиката“, се казва в съобщението на банката.
„Като се имат пред вид коректните данни, посочени в таблицата, номинален ръст от 6%, цена на капитала от 12%, оценката на акция на “Железопътна Инфраструктура – Холдингово Дружество” АД възлиза на 7,85 лв. Отделно от това, не е коректно да се изготвя оценка на компанията, на основата на един единствен метод, който е силно чувствителен към прогнозите за растеж и дисконтираща норма, както се вижда от приложената в Анализа таблица за чувствителността. Минималната емисионна стойност от 5 лв., посочена в Проспекта е определена на база на използване на множество методи и подходи, базирани както на прогнозите на компанията, така и на собствени оценки за развитието на икономиката, отрасъла и дружеството“, допълват от ОББ. DCF модела за оценка на компанията, изготвен от ОББ:
|
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
terminal |
||||
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
7 |
||||
Revenues |
49 055 |
80 276 |
120 043 |
134 312 |
153 317 |
164 300 |
170 466 |
180 694 |
||||
- COGS |
36 766 |
58 120 |
86 959 |
100 749 |
116 692 |
124 475 |
130 207 |
135 520 |
||||
EBIT |
12 289 |
22 156 |
33 084 |
33 563 |
36 625 |
39 825 |
40 259 |
45 173 |
||||
Tax Rate |
10,00% |
10,00% |
10,00% |
10,00% |
10,00% |
10,00% |
10,00% |
10,00% |
||||
EBIT (1-t) |
11 060 |
19 940 |
29 776 |
30 207 |
32 963 |
35 843 |
36 233 |
40 656 |
||||
+ Depreciation |
1 853 |
2 201 |
3 615 |
4 552 |
4 825 |
4 353 |
5 163 |
5 473 |
||||
- Capital Expenditures |
1 561 |
5 690 |
11 579 |
18 063 |
16 372 |
13 825 |
7 892 |
6 020 |
||||
- Change in WC |
(359) |
2 134 |
2 960 |
3 707 |
1 867 |
2 053 |
1 534 |
1 023 |
||||
= FCFF |
11 711 |
14 317 |
18 852 |
12 989 |
19 549 |
24 318 |
31 970 |
39 086 |
||||
Terminal Value (in '05) |
|
|
|
|
|
|
|
660 517 |
||||
Cost of Capital |
10,13% |
10,13% |
10,13% |
10,13% |
10,13% |
11,57% |
11,92% |
11,92% |
||||
Cumulative WACC |
110,13% |
121,29% |
133,57% |
147,10% |
162,00% |
180,75% |
202,29% |
202,29% |
||||
Present Value |
10 634 |
11 805 |
14 113 |
8 830 |
12 067 |
13 454 |
15 804 |
345 846 |
||||
Value of Firm |
432 553 |
|
|
|
|
|
|
|
||||
Cash |
|
998 |
|
|
|
|
|
|
|
|
||
- Value of Debt |
78 027 |
|
|
|
|
|
|
|
||||
Value of Equity |
355 524 |
|
|
|
|
|
|
|
||||
Value of Equity per Share |
6,37 |
|
|
|
|
|
|
|