fallback

Херти планира увеличение на капацитета с 40%

Производителят на капачки реализира 42,8% от продукцията си в Европейския съюз и Турция

08:43 | 17.01.08 г.

Захари Захариев. Снимка: Личен архив

Захари Захариев е главен изпълнителен директор и член на Съвета на директорите на Херти АД – дружество, произвеждащо алуминиеви и пластмасови капачки, което планира на 25 януари да осъществи първично публично предлагане на акции (IPO) на БФБ-София при минимална цена на акция от 3,1 лв.
Г-н Захариев е магистър по икономика и е дипломиран в Икономическия университет във Варна със специалност „Машинна обработка на информацията”. Той има следдипломна квалификация „Ефективният мениджър” към Нов Български Университет, София. От август 1999 г. до септември 2004 г. е финансов директор на Херти ООД, а от септември 2004 г. до преобразуването в акционерно дружество е управител на Херти ООД. Захари Захариев е председател на Съвета на директорите на дъщерната компания „Тихерт” ЕАД, управител в „Тимшел” ООД, и директор в Херти Англия.
 
- Какви са прогнозите за продажбите и печалбите през следващите три години?
Очакваме сериозни пазарни и финансови резултати през следващите години - от една страна, заради сериозната инвестиционна програма, която започнахме през 2007 г., и от друга, заради световната тенденция за разрастване на пазара на алуминиеви капачки. 80% от нашата продукция се реализира в чужбина, а прогнозите са, че до 2010 г. пазарът на алуминиеви капачки за вино ще достигне 3,5 млрд. бройки, стартирайки от 2 млрд. през 2007 г. Това се дължи на факта, че през последните години все повече се налага използването на алуминиеви винтови капачки за вина, предимно за англо-саксонските пазари и вериги като Tesco, Sainsbury, Marks & Spencer, както и за Съединените щати.
- С планираните над 10 млн. лв. инвестиции за увеличение на капацитета, с колко процента ще бъде увеличен той спрямо наличния?
Капацитетът на предприятието ще се увеличи с 40% като резултат от инвестициите, които планираме. Те са насочени в определена гама продукти, които имат най-голям потенциал за ръст на продажбите, включително и алуминиеви капачки за вина, които според нас са една от най-перспективните пазарни ниши. В момента разработваме и нов тип композитна капачка за високоалкохолни напитки.
- С колко процента са натоварени мощностите през 2007 г.?
Поради спецификата на производствения процес - произвеждане на различни продукти на едно и също оборудване, за последната година мощностите са натоварени с над 70%. Това ни дава възможност да бъдем гъвкави и при определени обстоятелства мощностите се натоварват на 100%. Като пример мога да посоча изпълнението на големи поръчки от клиенти за кратко време, което дава на компанията сериозни пазарни предимства.
- Работи ли дружеството на смени и, ако да, на колко?
Дружеството работи в непрекъснат производствен ритъм на 3 смени 7 дни в седмицата. По този начин осигуряваме и добра организация на логистичните и транспортни дейности и успяваме да спазим сроковете за доставка към клиентите в България и чужбина.
- За колко месеца напред имате поръчки?
С всички основни клиенти и дъщерни компании имаме дългосрочни рамкови договори с годишни програми, които осигуряват 70% натоварване на мощностите. За 2008 г. имаме сключени договори с „Бабек Сараб” –Азербайджан, „Коропулис” –Гърция, „Дийкстра” –Холандия, „Адпак” - Чехия. В България наши клиенти са „СИС Индустрийс” ООД, „Дамяница”АД, „ЛВК Винпром” АД и др. В зависимост от сезоните и различните видове продукти, конкретната производствена програма е ясна 30 до 50 дни предварително.
- Изработвате капачките след поръчка на клиента или предварително и след това ги продавате?
Около 80% от продукцията се произвежда по поръчки на клиенти, а 20% са масово разпространени продукти, чиято продажба се осъществява без конкретна поръчка.
- С какъв дял в продажбите ви е най-големият ви клиент?
Почти 30% от продажбите се дължат на най-големия ни дистрибутор в Русия, с който работим от 10 години и дистрибутира продукция за над 40 крайни клиента. „Руский гарант качества” е една от марките в Русия, за която доставяме продукция. Сериозен дял от продажбите заемат и компаниите „Halewood”, „Intercontinental Brands” – Англия, Винарна „Mont Tauch” Франция и др.
- С какъв дял в продажбите са 10-те ви най-големи клиенти?
Десетте най-големи клиенти осигуряват 65% от продажбите. Към тези клиенти освен посочените по-горе могат да се причислят и българските компании „СИС Индустриис”, Винпром Пещера, Софарма.
- С планираните над 10 млн. лв. инвестиции за повишаване на конкурентоспобността и намаляване на себестойността на продукцията, на колко процента ще възлезе нормата на печалба?
В резултат на инвестиционната ни програма за периода 2007-2010 г., очакваме да реализираме ръст в нормата на печалба в рамките на 150-180%.
- Каква е печалбата за 2007 г.?
Ръстът на печалбата за 2007 спрямо 2006 г. по предварителни данни е над 60%, като конкретните данни ще бъдат оповестени след окончателното счетоводно приключване на финансовата година.
- Колко са продажбите на продукция за 2007 г.?
Обемът на продажбите през 2007 е над 27,3 млн. лв.
- Може ли да очакваме 10 или 15% норма на печалба през следващите години, след като за първото шестмесечие на 2007 г. е 1,7%, а за 2006 г. е отново 1,7%?
Очакваме последователен ръст на нормата на печалбата през следващите 5 години на база на направените инвестиции. Херти е компания, произвеждаща индустриален продукт, който не е предназначен за крайни потребители и подобна норма на печалба е предизвикателство.
Това, което е важното за нашата компания е, че работим на пазар, който расте сериозно в световен мащаб, без да има силна конкуренция и резки промени и спадове. Не на последно място, инвестиционната ни програма е свързана с разширяване на международното ни присъствие, като по този начин имаме гарантирано нарастване на продажбите и печалбата с минимален риск.
- В последните три години персоналът се запазва около 400 души, докато продажбите се увеличават с около 30%. Означава ли това, че въвеждате по-голяма автоматизация?
Да, през последните години въведохме нови по-ефективни машини и съоръжения в производствения процес и оптимизирахме вътрешните процеси. Подобни цели сме си поставили и чрез едно от направленията на инвестиционната програма до 2010 г., което допълнително ще доведе до оптимизиране на производствените разходи и увеличаване на рентабилността.
- Има ли мощности на Херти, които са морално остарели и поради тази причина нерентабилни или с непродаваема продукция и трябва да се подменят? Ако да, колко процента от продажбите се падат на такива мощности?
Ние въведохме нови мощности и планираме въвеждането на още нови технологии. Това обаче не означава, че наличните машини са неизползваеми. Видът на машините и технологичния процес позволяват дългосрочно използване на оборудването при производството на основните продукти на компанията.
- В проспекта е записано, че 80% от разходите ви са за материали, как точно разходите за намаляване на себестойността ще бъдат вложени и как ще бъдат намалени разходите за материали?
Доставките на алуминий в световен мащаб са относително стабилни и ценовите нива не се колебаят в широки граници, за разлика от други суровини. Разчитаме и на дългосрочни партньорства с основни доставчици – алуминий - Alcan, Alcoa; лакове и мастила – ICI, Valspar, и на по-ефективно използване на материалите благодарение на новите технологични въведения.
- Може ли да разкажете повече за собственика на 34% от капитала ви, той офшорна компания ли е или реално действаща търговска компания?
Йозеф Майер е първият дългосрочен инвеститор в компанията и акционер от 1997 г. Ръководената от него компания „Майер Експорт Импорт”, която притежава 34% от капитала на „Херти”АД е регистрирана в Австрия и реално се занимава с търговска дейност. През годините компаниите, в които г-н Майер е работил или е имал участие, са били стратегически доставчик на оборудване за “Херти”. В този смисъл, г-н Майер има възможността лично да се убеди в перспективната бизнес ниша на компанията, качеството на мениджмънта й и възможностите за стабилен растеж, на базата на които реши да влезе в “Херти” като финансов инвеститор.
- Какво продиктува сегашните собственици да продадат до 1,4 млн. съществуващи акции и кои точно акционери ще продават?
Съществуващите акции ще се предлагат само от „Майер Експорт Импорт” и то при положение, че цената удовлетворява дружеството. Както казах и преди, Йозеф Майер е първият дългосрочен инвеститор в Херти и като всеки инвеститор след определен период иска да реализира печалба от тази инвестиция.
- По кой метод е изчислена минималната емисионна цена от 3,1 лв.?
При определянето на минималната емисионна цена са взети предвид множество фактори, като някои от тях са уникалността на бизнеса на “Херти” АД, оперирането на компанията в сектор, непредставен на българската борса, очакванията, свързани с развитието на бизнеса на дружеството, както и проявеният интерес от страна на потенциални инвеститори.
- Какъв е делът ви на българския пазар на капачки?
Ние държим 90% от пазара на алуминиеви винтови капачки в България. В пластмасовите капачки и изделия този дял е по-малък.
- Какъв е делът ви на някои основни пазари като Русия, Украйна, ЕС (без България), Турция?
42,8% от нашата продукция се реализира в страни от Европейския съюз (Великобритания, Франция, Австрия, Унгария, Румъния) и Турция. Освен в Русия, немалък дял заемат и продажбите в Молдова, Кавказките републики и в арабските страни.
- Кои са основните конкуренти на дружеството?
По принцип на пазара на пластмасови и алуминиеви капачки има няколко основни играча в световен мащаб. Основни конкуренти при алуминиевите капачки са световни компании като Alcan Packaging, Alplast – Италия, Guala Closures - Италия, Federfin - Италия, DGS – Полша, Torrent – Испания, ТОКК – Русия, Mala – Германия , а при пластмасовите капачки и изделия са Готмар България, Берикап Германия. Предимството на Херти пред основните конкуренти се дължи на доказаното високо качество на продукция, гъвкавите възможности за изпълнение на специализирани и модифицирани поръчки, както и по-добрите цени на някои от продуктите, свързани с пазара на труда в България. Ново предимство ни даде и присъединяването на България към ЕС, защото вече сме равнопоставени с останалите европейски производители, и не се налага да влагаме допълнителни ресурси за администрация, митнически и логистични разходи.
- Какви са функциите на новите членове на Съвета на директорите (СД) г-н Костов и г-жа Мандажиева и защо бяха привлечени те?
Г-н Костов е изпълнителен директор и член на СД, а г-жа Мандажиева е член на СД. Те бяха привлечени към Съвета на директорите като опитни експерти в корпоративното и производственото управление. Техният принос за развитието на компанията се състои в ефективното управление на производствените и търговските дейности от страна на г-н Костов и ефективно управление на правните въпроси, касаещи дейността на компанията преди и след първичното публично представяне, от страна на г-жа Мандажиева..
- Очаквате ли нови пазарни ниши, като например се говори за тенденция при виното да се използват не коркови тапи, а пластмасови и алуминиеви капачки?
Да, както вече споменах, именно замяната на коркови тапи с алуминиеви капачки във винопроизводството е една от големите възможности за разширяване на пазара. От друга страна, се повишава и използването на пластмасови капачки и изделия при безалкохолните напитки и фармацията.
- Казахте, че сте стартирали амбициозна инвестиционна програма. Какво включва тя и какъв е размерът на инвестициите, предвидени в нея?
Възнамеряваме да инвестираме приблизително 26 млн. лв. за периода от 2007 г. до 2010 г., като най-съществен е размерът на инвестициите, предвидени за 2008 г. - над 11 млн. лв. С тях целим увеличаване на пазарния дял на компанията, повишаване производителността, развойната дейност и иновации, опазване на околната среда и енергийна ефективност. Например един от основните ни проекти е свързан с инвестиции в производство на пластмасови капачки и изделия, с което целим разширяване на присъствието ни на пазара в България. Като цяло още от 2004 г. ние инвестираме в разширяване на производствения капацитет и подобряване на инфраструктурата.
- Какви са вашите приоритети за развитие?
Целим разширяване на присъствието си на пазарите в Европейския съюз, Южна Америка и Африка, най-вече за производство на капачки за вино. До голяма степен, ние сме се утвърдили в редица европейски страни и страни от бившите съветски републики, за които стана дума по-рано. От друга страна, целим подобряване на ефективността на производството чрез инвестиционната ни програма и постигане на по-високи нива на печалба.

Свързани компании:

Херти АД(HERT)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 08:18 | 14.09.22 г.
fallback