До 2010 г. спрямо 2007 г., на консолидирана база, продажбите на групата Билборд се очаква да се удвоят до 53,5 млн. лв., а нетната печалба да нарасне 3 пъти до 6,8 млн. лв.
Във връзка с предстоящото придобиване на публичен статут на Билборд Investor.bg разговаря с изпълнителния директор и собственик на 25% от капитала на компанията – Стефан Генчев. По думите на Генчев към момента производственият капацитет е натоварен на 100% като след предвидените инвестиции, производствените възможности ще бъдат удвоени:
- Г-н Генчев, защо Билборд избра публичността?
Основна цел на този проект е, в отговор на нарасналите потребности на бурно развиващия се рекламен пазар у нас, групата „Билборд” АД да увеличи производствения капацитет на своите дъщерните дружества и по този начин да си осигури чувствителен ръст в продажбите.
Освен това ние сме убедени, че публичният статут ще допринесе за още по-добрия имидж на нашите компании, а по-голямата прозрачност ще затвърди доверието на инвеститорите и клиентите и ще улесни както достъпа до капитал, така и привличането на нови клиенти и доставчици.
- Има ли какво да се желае по отношение на намаляване на разходите на единица продукция в групата като цяло?
Това е една от целите на нашата инвестиционна програма, освен увеличаването на производствения капацитет. По отношение на дигиталния печат ще разделим производствените дейности на две. В едната част ще бъдат отделени продукти, условно определени като едросерийно производство, които генерират големи обеми, а в другата - нестандартните изделия, които са в малки количества, относително по-сложни за изработка, но и осигуряват по-голяма възвръщаемост.
По този начин ще оптимизираме дейността си - ще разпределим разходите си по-добре и ще увеличим продуктивността. Наред с това ще разширим и производствения капацитет в двете направления, като закупим нови и модерни печатни машини от най-високия клас.
- Планирате ли по-голяма агресивност по отношение на навлизането на чужди пазари?
Да. Нашата компания към момента реализира малка част от продукцията си на регионалните пазари. След присъединяването на България към ЕС и свързаното с това облекчаване на митническите условия между нас и съседните ни страни, ние виждаме голям потенциал за развитие на нашия бизнес на тези пазари. Именно затова плановете ни за 2008 г. включват откриване на наши офиси в Гърция и Румъния. Имаме планове за развитие и по отношение на Сърбия и Македония.
- Планирате ли придобиване на други конкурентни компании от сектора?
Към момента нямаме такива планове.
- Доколко публичното дружество Пловдив Юрий Гагарин БТ, занимаващо се и с печатна дейност, е конкурентно на Дедракс ООД? Кои са основните конкуренти на Билборд?
Споменатото дружество произвежда предимно опаковки за цигари и тъй като „Дедракс” ООД не извършва такава дейност, те не са конкуренти в пълния смисъл.
За да дам по ясен отговор на въпроса за конкуренцията на „Билборд” АД, бих искал да кажа няколко думи за бизнес модела на компанията. За разлика от много компании, които са специализирани в изпълнението на определени печатни дейности, „Билборд” АД предлага почти широк набор от услуги в областта на широкоформатния и дигиталния печат - сред тях са изработката на огромни по площ мегабордове и други материали за външна реклама, изпълняването на уникални като качество и тираж поръчки, както и печат с всякакъв размер върху различни нестандартни материали. Компанията е и единствената у нас, която предлага комплексни решения за производство на външна и интериорна реклама – от проектиране до монтаж на изработените изделия. В този смисъл „Билборд” АД има конкуренция в изпълнението на отделни дейности, но не и в предлагането на цялата палитра от услуги, което е съществено стратегическо пазарно предимство.
Същото важи и за „Дедракс” ООД в областта на офсетовия печат - мощни пазарни предимства на дружеството са възможността за висококачествен печат във всички познати формати и в много кратки срокове, както и пълната гама от довършителни операции, която не се предлага в такава степен от останалите компании на пазара.
Що се отнася да бизнеса на „Моушън артс”, нашето дъщерно дружество управлява над 90% от рекламните площи в софийското метро под наложената търговска марка „Метрореклама”, като конкурентът ни е такъв само по отношение обща визия, но е позициониран в рекламен канал, съвсем различен от тези, в които ние оперираме.
- До каква степен се използва производственият капацитет на групата? С инвестициите в нови машини, закупени със средствата от IPO-то, с колко ще се повиши капацитетът?
Към момента производственият капацитет в печатния сегмент е натоварен почти на 100 процента. С осъществяването на предвидените инвестиции той ще бъде приблизително удвоен и тук бих искал да отбележа, че голяма част от новия капацитет, например в офсетовия печат, вече е успешно реализирана.
- Каква е разликата между офсетовия и широкоформатния печат?
Предполагам, че имате предвид дигиталния широкоформатен печат. Разликата между двата вида печат е технологична – при офсетовия се ползва плака и матрица, а при дигиталния се печата директно. Например обикновените принтери също са форма на дигитален печат. По отношение на бизнеса разликата е, че офсетовият печат е подходящ за изработка на продукти върху хартиен носител и с по-големи тиражи, докато при дигиталния може да се отпечата и само една бройка, възможните формати са много по-големи, а възможните носители на печата – по-разнообразни. Именно затова обикновено широкоформатният печат е дигитален.
Материалът не представлява препоръка за взимане на инвестиционно решение