Акционерното дружество “Златни пясъци” носи същото име като известния български курорт, който е създаден през 1957 г. За разлика от другия голям курорт на северното Черноморие - “Албена”, където всички хотели са собственост на акционерното дружество, при “Златни пясъци” това не е така. Още преди продажбата на мажоритарния пакет, доста от хотелите на дружеството бяха продадени като обособени части.
Самият курорт е естествено продължение на природния парк към бреговете на Черно море. Пясъчната ивица е дълга около 3,5 км, на места широка до 100 м. Средните летни температури на въздуха са 27 градуса, а на морската вода – 24 градуса. През 1998 година дружеството е получило концесия за ползване на част от крайбрежната плажна ивица на курортен комплекс “Златни пясъци”, предоставена за срок от 10 години.
“Златни пясъци” е регистрирано като акционерно дружество във Варненския окръжен съд през 1993 година. Предметът на дейност на дружеството е свързан преди всичко с предоставяне на хотелиерски услуги и свързаните с тях туроператорска и ресторантьорска дейност. По време на първата вълна на масовата приватизация 1996-1997 г. е продадена малка част от капитала.
Акционери | % собственост |
Златни АД | 63,84% |
С Травел АД | 20,39% |
С&Н Туристик АГ, Германия | 8,36% |
Други | 7,41% |
През април 2000 година консорциум от РМД “Златни” АД, C&N Touristic AG и “Агрима” АД купи 76 на сто от капитала на “Златни пясъци” АД. При закупуването в имуществото на приватизираното дружество влизат недвижими имоти и съоръжения – шест хотела, четири вилни селища, четири басейна, 18 заведения за хранене, магазини и търговски комплекси, спортни съоръжения, допълнително обслужващи сгради, както и инфраструктурата на курорта.
Дружеството разполага с леглова база от почти 2500 легла. Основната част от туристите, клиенти на дружеството, са от Германия – 42% през 2004 г., ОНД – 34% и Великобритания – 11%.
Един от участниците в консорциума C&N Touristic AG е създаден през 1998 г. като интегрирана компания между Deutche Lufthansa AG и Karstadt Quelle AG и покрива целия спектър на организация, авиация, продажни, хотелски и агентски услуги.
В момента C&N Touristic притежава 8,36% от капитала на дружеството. Основните бизнес сектори в компанията са известни в цял свят под следните търговски марки: Necjermann Reisen, Fischer Reisen, Terramar, Aldiana, Air Marin, Bucher Reisen, Condor Individuell, Kreutzer Touristic и водещия немски чартърен превозвач Condor.
"Златни” АД притежава 63,84% от капитала на “Златни пясъци”. Това дружество е създадено от 162 дългогодишни служители и работници от бившата държавна туристическа фирма “Златни пясъци”. “С Травел” ООД притежава 20,39% от капитала на “Златни пясъци”.
Други акционери притежават 7,41% от капитала, което означава, че фрий флоутът е малко над 481 хил. акции.
Веднага след приватизацията на мажоритарния пакет започва модернизация на хотелите, включени в състава на дружеството “Златни пясъци”. Инфраструктурата на курорта също се модернизира. В последните години е построен новият хотел “Морско око гардън” с 230 стаи, в който са инвестирани около 10 милиона лева.
Според последните бизнес планове на ръководството на “Златни пясъци” преструктурирането на туристическия продукт ще бъде насочено към увеличаване дела на бизнес и конгресния туризъм след реновацията на хотел “Родина”, а също и създаване на възможности за развитие на спортен туризъм.
В момента дружеството разполага с шест хотела – петзвездният „Адмирал“, четиризвездният „Морско око гардън“, както и тризвездните „Морско око бийч“, „Метропол“, „Сирена“ и „Златна котва“.
На мястото на хотел Иглика през тази година се изграждат два комплекса с луксозно обзаведени апартаменти и мезонети. В строеж е и вилно селище "Вили Лукс".
Така след началото на новото строителство в рамките на дружеството, очакванията на инвеститорите от “Златни пясъци” са големи. Акционерите на дружеството, а също и спекулантите очакват пореден силен летен сезон с поне същите резултати като миналата година.
От друга страна, се очакват добри приходи от продажби на апартаменти в новите сгради на дружеството, както и от вилните селища. Много чуждестранни туристи (особено по-заможните) предпочитат да купуват апартаменти в последните години, отколкото да ползват хотелските комплекси.
Дъщерно дружество | Дял от капитала |
ЕРП Златни пясъци АД | 99% |
Голден трейдинг ООД | 99% |
Бисер Златни пясъци АД | 99% |
ВиК Златни пясъци ООД | 95% |
Паркстрой Златни пясъци ООД | 95% |
“Златни пясъци” АД притежава между 95 и 99 на сто от капитала на пет дъщерни предприятия. Дружеството има и дялове в размер на между 15,87 и 35% от капитала на дружествата "Акваполис", “Гайтпартнер”, “Солартранс”, “София Златни пясъци” и “Травел Златни пясъци”.
Нетни приходи от продажби на* : | 30.09.2005 г. | 30.09.2004 г. | Процентно изменение |
Продукция | - | - | - |
Стоки | 530 | 587 | -9,71% |
Услуги | 14 413 | 11 343 | 27,07% |
Други | 2665 | 4204 | -36,61% |
Общо | 17 608 | 16 134 | 9,14% |
През миналата година “Златни пясъци” завърши с печалба от 1,609 млн. лв., докато през 2003 г. тя беше 1,699 млн. лв. За първото деветмесечие на тази година дружеството има печалба от 2,001 млн. лв., като тя намалява с 41,97% в сравнение със същия период на миналата година. Намалението на печалбата се дължи основно на по-голямото увеличение на разходите за дейността в сравнение с увеличението на приходите.
Туристическата дейност е основна за дружеството и е с подчертано сезонен характер, като основна част от приходите идват през периода май - октомври. Резултатите на “Златни пясъци за деветмесечието показват, че приходите от туристически услуги, както и от инфраструктурни такси се увеличават в сравнение със същия период на миналата година. Дружеството отчита и приходи от строителни услуги. Увеличение има и в приходите от наеми, но падат приходите от продажба на дълготрайни активи.
Към 30 септември 2005 г. | Към 30 септември 2004 г. | |
Пазарна капитализация (млн. лева) | 120,1 | 35,78 |
Цена на акция | 18,5 | 5,51 |
Цена/печалба (за последните 12 месеца) | 740 | 31,13 |
Счетоводна стойност на акция | 16,95 | 16,9 |
Съотношение цена/счетоводна стойност на акция | 1,09 | 0,33 |
Коефициент на задлъжнялост (обща) | 0,35 | 0,32 |
Продажби на акция (за последните 12 месеца) лв. | 3,26 | 2,48 |
Съотношение цена-продажби на акция | 5,67 | 2,22 |
Сезонността на дейността на дружеството определя и резултатите му, като в последните години то излиза на печалба през второ и трето тримесечие, но през първото и четвъртото е на загуба и това намалява крайният нетен резултат. Приходите от продажби засега са свързани пряко и основно с туристическата дейност и притока на немски туристи и такива от страните на ОНД, защото те преобладават като клиенти на дружеството. За да се застрахова от спад на потока от туристи, както и да се възползва от възможностите в последните години, “Златни пясъци” се насочи към строителството на луксозни ваканционни имоти.
За периода до края на 2005 г. и през 2006 г. дружеството и свързаните с него лица от икономическата група, са взели принципно решение за инвестиции в изграждането на луксозни жилищни имоти, в жилищни сгради и вилни селища на територията на курортен комплекс Златни пясъци. Предвижда се да бъдат извършени инвестиции в общ размер около 13 млн. евро.
Текуща цена - 18 ноември | 17,25 лв. |
Изменение за последните 12 месеца | 150% |
Най-висока цена за 12 месеца | 23 лв. |
Най-ниска цена за 12 месеца | 6,53 лв. |
Изтъргуван обем (бр. акции) | 489 886 |
Оборот (млн. лв.) | 7,497 |
Свързани компании: