fallback

Разходите на японските компании нарастват за единадесети пореден месец

Причина за повишението на годишна база през януари тази година е поскъпналият транспорт по вода на суровини

11:28 | 22.02.22 г.

Цените, които японските компании си плащат една на друга за извършените услуги, са нараснали за единадесети пореден месец през януари. Това показват предварителните данни от месечния доклад на Японската централна банка (ЯЦБ), цитирани от NHK World – Japan.

Индексът на производствените цени в услугите е нараснал с 1,2% на годишна база през януари. За сравнение – годишното увеличение през последните три месеца на миналата година е било в размер на 1,1%. На месечна база обаче е имало понижение в размер на 0,5%, след като показателят е отчел ръст в последното тримесечие на 2021 г.

Причина за повишението на годишна база през януари тази година е поскъпналият транспорт по вода на суровини, като въглища и петрол. Разходите на компанииите за международен въздушен превоз също са нараснали в резултат на силното търсене.

Двигател на месечното понижение пък са били поевтинелите хотелски услуги и вътрешният въздушен транспорт на пътници, след като туризмът в страната отчете спад заради разпространението на омикрон варианта на коронавируса.

Ситуацията за японските компании далеч не е лесна. Фирмите са изправени пред предизвикателството да поддържат ниски цени, за да привлекат потребители. В същото време разходите за производителите продължават да нарастват поради поскъпването на материалите и продължаващите проблеми със снабдителните вериги.

Последните данни показаха, че покачването на цените на едро в Япония се е забавило през януари, но е доближило рекордния темп, постигнат през миналия ноември.

Ценовият индекс на корпоративните стоки е нараснал с 8,6% на годишна база през януари. Това е единадесетият пореден месец, в който показателят е отбелязал ръст. За сравнение, очакванията на пазара бяха за повишение от 8,2 на сто. Индексът е достигнал 109,5 пункта, което е най-високото ниво от септември 1985 г.

Въпреки че Япония не е изключение от нарастващите цени на суровините, фирмите са внимателни относно прехвърлянето на ценовата тежест върху домакинствата, които са чувствителни към ценови изменения и може да се въздържат от потребление.

Тези дни обаче има сигнали за промяна, макар и крехки – компаниите увеличават или обявяват увеличения на цените за различни стоки като снаксове, готови нудли и майонеза.

„Има шанс компаниите да прехвърлят разходите (върху потребителите) в по-голяма степен, отколкото преди се очакваше. Проактивната позиция на компаниите в определянето на цените е важен фактор, за да може Япония да премине към нов път на растеж и да постигне целта за ценова стабилност“, каза по-рано този месец членът на Съвета по парична политика в ЯЦБ Тойоаки Накамура.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 17:36 | 13.09.22 г.
fallback