fallback

Инфлацията в Япония отново е далеч от целите на централната банка

Ускоряването на ръста на потребителските цени разочарова икономистите и не отговори на техните прогнози

10:45 | 21.01.22 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Ръстът на потребителските цени в Япония отново разочарова през декември и е далеч от достигането на целевото равнище за инфлацията на Японската централна банка (ЯЦБ), съобщи Bloomberg. Слабото ускоряване на инфлацията подчертава продължаващата слабост на инфлационния пулс на страната, която значително я отличава от случващото се по света.

Потребителските цени, извън тези на пресните храни, са нараснали с 0,5% на годишна база през декември миналата година като поевтинелите домашни уреди и слабият ръст в цените на хотелиерските услуги са надхвърлили ефекта от поскъпналата енергия, смятат от министерството на вътрешните работи. Очакванията на икономистите бяха за ръст от 0,6%.

日本

Източник: Bloomberg

Данните за бавното ускоряване на инфлацията вероятно допълнително ще отслабят спекулациите, че ЯЦБ ще промени паричната си политика поради ръста в цените. По-рано тази седмица гуверньорът на банката Харухико Курода заяви, че към момента не се обсъжда повишение на лихвите. Прогнозите на регулатора са инфлацията да е на ниво от около 1% до началото на 2024 г.

„На практика не виждаме никакви сигнали, че цените започват да се покачват. В момента всичко [ръстът на цените] идва от конкретни сфери като [поскъпването на] енергията и пресните храни“, каза главният икономист в изследователски институт Meiji Yasuda Юичи Кодама. Според него коментарът на Курода е на място, тъй като цените все още са далеч от целта на ЯЦБ.

Данните показват, че сметките за ток на домакинствата са се увеличили с 13,4% - това е най-голямото повишение от март 1981 г. Същевременно поевтинелите дълготрайни стоки за домашна употреба и слабото поскъпване на хотелиерските услуги са изтрили покачването в цената на електроенергията.

„Очакваме основната инфлация леко да се забави в първото тримесечие на 2022 г. Базисните ефекти вероятно ще надхвърлят възходящия натиск от поскъпването на енергията и от поевтинялата японска йена. Рязък скок в броя на новозаразените с коронавирус носи риск за цените на услугите“, смята икономистът Юки Масуджима.

Най-високото покачване на производствените цени от четири десетилетия от някои японски бизнеси предполага, че прехвърлянето на по-високите цени върху потребителите става все по-неизбежно. Затова и, дори с лекия ръст на потребителската инфлация, Курода смята, че е важно да се следи как домакинствата и компаниите реагират на ценовия натиск, идващ зад граница, имайки предвид утвърдените дефлационни възгледи сред гражданите на страната.

Производителят на олио Nisshin Oillio Group заяви, че ще вдигне цените с до 13%. Така компанията се присъедини към редица други японски фирми, които също заявиха, че ще повишат цената на предлаганите от тях стоки. Почти 90% от потребителите са забелязали покачване на цените на стоките и услугите, които потребяват ежедневно, сочат правителствените данни.

Инфлацията в Япония може да се забави през януари, докато ефектът от намаленията в пътуванията, наложени като част от мерките за подкрепа, изчезне преди отново да се завърне през април.

Според икономистите обаче ръстът в цените през пролетта наяма да е устойчив. „Не смятам, че инфлацията ще се задържи на ниво над 2%, дори да достигне до такова“, каза Нобуясу Атаго от Ichiyoshi Securities Co. “За да се случи това, ценовият тренд извън енергията и конкретни фактори ще трябва да се подобри. Това няма да се случи, освен ако заплатите и цените не започнат да растат едновременно“, смята експертът.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:28 | 13.09.22 г.
fallback