Продажбите на дребно в Япония са се увеличили за трети пореден месец през ноември, след като отслабващите опасения около Covid-19 са стимулирали разходите от потребителите преди появата на омикрон варианта, съобщава Bloomberg.
Продажбите са се увеличили с 1,2% през ноември спрямо предишния месец, след като потребителите са похарчили повече за дрехи и моторни превозни средства, съобщи министерството на индустрията в понеделник. Икономистите очакваха ръст от 1,3%.
Продажби на дребно в Япония на месечна база
На годишна база продажбите на дребно са се увеличили с 1,9%.
Макар че потреблението в Япония не се е увеличило до нивата като в САЩ например, разходите растат, след като спадът в новите случаи на Covid-19 през септември позволи извънредните ограничения да бъдат премахнати в края на същия месец. Ръстът показва колко важно е разпространението на омикрон варианта да се държи под контрол, ако потреблението трябва да стимулира възстановяването на икономиката.
„Това не е видът възстановяване на разходите, на което се надявахме преди отмяната на извънредното положение, но виждаме постепенно възстановяване“, казва икономистът Ючи Кодама от Meiji Yasuda Research Institute.
Според Кодама икономиката се завръща към растеж през това тримесечие до голяма степен благодарение на потребителските разходи, както и на подкрепа от търговията със САЩ и Европа.
Консенсусната прогноза сред анализатори е икономиката на Япония да се разрасне с годишен темп от 6,1% през последните три месеца на 2021 г.
Макар че Япония засега успява да избегне масово заболяване с омикрон, докато вариантът вече нахлу агресивно в САЩ и Великобритания, ситуацията може бързо да се промени.
След като откри първия случай на омикрон варианта миналата седмица – в западната префектура Осака, друг случай бе открит в четвъртък в съседно Киото, а през уикенда бяха потвърдени случаи и на други места.
Програмата на страната за бустерни дози на ваксината срещу Covid-19 тепърва трябва да се разгърне в пълен мащаб, макар че почти 80% от населението вече е напълно ваксинирано.
Изнесените в понеделник данни показаха още, че разходите за дрехи са се увеличили с над 7%, както и тези за моторни превозни средства. Продажбите на храни и напитки са нараснали с 0,6% спрямо октомври, но разходите за гориво са спаднали с 2,9%.