Индексът на потребителското доверие на германците ще се влоши допълнително през първия месец на 2022 г. на фона на новия вариант на коронавируса омикрон, който помрачава перспективите за най-голямата европейска икономика, съобщи Ройтерс.
Значително се понижиха както икономическите очаквания, така и очакванията за доходите, а също и склонността към покупки. Изследователският институт GfK съобщи, че индексът на потребителските нагласи, базиран на проучване сред около 2000 германци, спада на ниво от -6,8 пункта през януари спрямо ревизирани -1,8 пункта месец по-рано. За втори пореден път потребителските нагласи се понижават значително. По-ниска стойност е измерена за последен път през юни тази година -6,9 пункта.
Резултатите за първия месец на новата година са най-ниските от юни 2021 г. насам и са по-лоши спрямо очаквания спад до -2,5 пункта в прогноза на Ройтерс.
В края на годината икономическите перспективи на потребителите се влошиха чувствително, като показателят спадна с 13,9 пункта до 17,1 пункта. Това е третото поредно понижение. По-ниска стойност на икономическите нагласи беше измерена за последно преди осем месеца през април - 7,3 пункта.
По-специално прекъснатите вериги за доставки създават сериозни проблеми за много компании. Липсата на първични продукти, като например полупроводници, води до забавяне или дори до пълно спиране на производството, чиито последици се отразяват и на служителите под формата на съкратено работно време.
За трети пореден път значително понижеие има и при очакванията за доходите. През декември показателят се понижава с шест пункта, достигайки 6,9 пункта. Така през последните три месеца очакванията за доходите са загубили повече от 30 пункта. Всъщност това все още представлява увеличение с около три пункта в сравнение със същия период на предходната година.
Нарастващите цени на енергията и храните отслабват покупателната способност на потребителите. Освен това съществува риск в средносрочен и дългосрочен план да се задейства т.нар. спирала на цените на труда. Поради значително нарастващите цени синдикатите настояват за забележимо увеличение на заплатите, за да компенсират инфлацията, което след това предприятията прехвърлят на потребителите под формата на по-високи цени на своите продукти и услуги.
Икономистът в института Ролф Бюркъл заяви, че високото равнище на новозаразени в рамките на четвъртата вълна на коронавируса вече води до нови ограничения за много търговци на дребно и доставчици на услуги.
В началото на месеца Германия забрани на неваксинираните да посещават много обществени места, включително несъществени магазини и събития. „Т. нар. 2G правило, което ограничава достъпа до ваксинирани или прекарали вируса хора, удари силно коледния бизнес“, добави Бюркъл. „Перспективите за началото на следващата година също са влошени на фона на бързото разпространение на омикрон варианта“, обясни експертът.
Друг фактор, който има негативен принос към потребителските настроения, е необичайно високата инфлация в Германия.
Очаква се по-късно във вторник канцлерът Олаф Шолц и лидерите на 16-те провинции да обсъдят и обявят още противоепидемични мерки.