В момента има голямо раздвижване в европейския платежен трафик. Сега двама нови играчи - Bearingpoint и швейцарският борсов оператор Six възнамеряват да разтърсят пазара на разплащания със собствена инициатива, пише германският Handelsblatt.
Планът на Bearingpoint и Six се основава на сравнително нов стандарт в еврозоната, известен с техническия термин Request to Pay (RtP). При него клиентите вече не получават искания за плащане от издателите на сметки по пощата или по имейл, а директно в своето онлайн или мобилно банкиране, където трябва да ги потвърдят само с няколко кликвания. Six вече е създала система в Швейцария, която директно съчетава фактуриране и плащане и се използва от милиони клиенти.
Двамата партньори ще представят инициативата си на конференцията Handelsblatt Banken Tech в сряда. „Особено в настоящата ситуация виждаме доста значителен потенциал за растеж на системата RtP в Европа“, казва Дитер Гьорден, ръководител на отдел „Продукти и решения“ в банковото подразделение на Six.
Големите банки на континента все още се затрудняват със създаването на европейска платежна система, известна като European Payment Initiative (EPI, Европейска платежна инициативa). Проектът има за цел да намали зависимостта на Европа от чуждестранни доставчици. Що се отнася до кредитните и дебитните карти, американските корпорации Mastercard и Visa имат доминираща позиция в Европа. Но пазарът на дигитални плащания все повече се доминира от американски доставчици като Apple Pay или Paypal.
Освен това много европейски банки до голяма степен се оттеглиха в миналото от платежния бизнес и сега се стремят да възвръщат пазарни дялове. Планирани са инвестиции в размер на 1,5 милиарда евро.
31 големи европейски банки, включително германските спестовни банки и двама доставчици на платежни услуги, дадоха началото на проекта EPI. Но на среща в края на ноември финансовите институции не успяха да постигнат споразумение за финансирането.
В този контекст Bearingpoint и Six пускат на пазара новата си система: „Банковата сметка е застрашена да загуби централната си роля в обработката на плащания, а това излага на риск една от централните точки за връзка с клиентите им", казва Томас Щайнер, глобален ръководител за банковите и капиталовите пазари в Bearingpoint.
Гьорден и Щайнер се надяват да убедят банките, че новата им система може да помогне за укрепването на класическата сметка в конкуренцията с други възможности за плащане. „RtP предлага на институциите възможност да осигурят и развият отново бизнеса с плащания", казва Гьорден.
Търговците и другите издатели на сметки ще се възползват от значително по-ниски разходи, а клиентите ще имат предимството, че всички сметки ще се събират на едно място.
Six и Bearingpoint, като доставчици на платформи, ще печелят пари от новата система чрез такса за транзакции.
Въвеждането на новата технология се счита за продължителен процес
Технологията RtP все още е сравнително нова в единната зона за плащания в евро (SEPA). При пускането на пазара на Sepa RtP през юни миналата година браншът прояви сдържаност: „Според проучване на софтуерната компания PPI почти не се забелязват усилия от страна на доставчиците на финансови услуги да пуснат продукти, основани на използването на RtP“.
Според експертите обаче това не означава, че няма интерес към новата процедура от страна на клиентите. Според проучване на Европейската банкова асоциация 80% от компаниите в Европа по принцип биха желали да използват банкови продукти, базирани на RtP.
Една от възможните причини за това въздържанието е фактът, че за финансовите институции въвеждането на RtP е свързано със значителни усилия. PPI изчислява, че периодът на изпълнение от началото на проекта до пазарната зрялост ще бъде 18-24 месеца.
Six и Bearingpoint вярват, че това може да стане и по-бързо: „Ако успеем да предизвикаме достатъчен интерес на европейския банков пазар през първите шест месеца, сме убедени, че клиентите на участващите банки ще могат да използват услугата RtP още в началото на 2023 г.", казва Щайнер.