Доверието на британците расте този месец въпреки опасенията около инфлацията. Те стават все по-склонни да купуват скъпи стоки, сочи проучване, което ще бъде приветствано като добра новина от търговците на дребно, готвещи се за коледния сезон, предава Ройтерс.
Индексът на потребителското доверие на GfK се е повишил за пръв път от четири месеца до -14 пункта през ноември от -17 пункта през октомври, което бе най-ниското му ниво от блокадата заради коронавируса в началото на 2021 г.
Анкета на Ройтерс сред икономисти сочеше допълнително влошаване този месец до -18 пункта.
Джо Стейтън, директор по клиентските стратегии в GfK, казва, че мненията за икономиката са се подобрили въпреки ускоряващата се инфлация и перспективата за по-високи лихвени проценти, макар че потребителите все пак са по-малко оптимистично настроени към личните си финанси.
„Тази слабост е важна, тъй като тя отразява ежедневните планове за спестяване или харчене и е силен двигател на цялостния икономически растеж на Великобритания“, казва Стейтън.
„Един акцент както за физическата, така и за онлайн търговията на дребно е скокът от 7 пункта в намеренията за голяма покупка преди Черния петък и Коледа“, допълва той.
Повишението в показателя на GfK за склонността на потребителите да направят голяма покупка до -3 пункта от -10 пункта поставя мярката с 25 пункта по-нагоре спрямо нивото ѝ през ноември миналата година.
Английската централна банка заяви, че ускоряването на инфлацията и други видове натиск върху финансите на домакинствата, включително краят на спешната пандемична подкрепа за много домакинства, може да забавят икономическото възстановяване на Великобритания от кризата с коронавируса.
АЦБ ще реши на 16 декември дали да повиши лихвените проценти от рекордното им дъно. Много инвеститори очакваха това да се случи още на 4 ноември, но банката реши да запази лихвите без промяна, макар че прогнозира ускоряване на инфлацията до около 5%.
Потребителската инфлация във Великобритания удари 10-годишен връх от 4,2% - над два пъти повече от целта на АЦБ за 2% - през 12-те месеца до края на октомври, показаха данни от 17 ноември.
Проучването на GfK сред 2000 души е било проведено между 1 и 12 ноември.