Потребителските настроения в САЩ неочаквано спаднаха до петмесечно дъно в началото на юли на фона на нарастващите опасения за повишаването на цените, съобщава Bloomberg.
Индексът на Университета в Мичиган се е понижил до 80,8 пункта през юли от 85,5 през предходния месец, показват данните, публикувани в петък. Цифрата е по-ниска от средната прогноза в проучване на Bloomberg за 86,5 пункта.
Потребителите очакват инфлацията да нарасне с 4,8% през следващата година, най-високото ниво от август 2008 г. В същото време те са по-предпазливи по отношение на дългосрочните перспективи за цените. Очакваната инфлация през следващите пет до десет години се понижава до 2,9% от 2,8% през миналия месец.
„Инфлацията оказа допълнителен натиск върху жизнения стандарт, особено върху домакинствата с по-ниски и средни доходи, и доведе до отлагане на големи покупки, особено сред домакинствата с по-висок доход“, заяви Ричард Къртин, директор на изследването.
„Очакванията на потребителите за повишаване на цените на жилищата, превозните средства и битовите стоки с дълготрайна употреба достигнаха рекорд за всички времена", каза Къртин. Мярката на университета, отразяваща плановете за закупуване на дълготрайни стоки, спадна до 101 пункта в началото на юли, което е най-ниското му ниво от разгара на пандемията през април 2020 г.
Данните показват още, че нагласите за покупка на превозни средства и жилища са се понижили до най-ниската си точка от 1982 г. Само 30% от всички потребители виждат благоприятни условия за покупка на жилище, което е най-ниското ниво от септември 1982 г.
Показателят на текущите условия спадна до 84,5 пункта през юли, най-ниският от август, спрямо 88,6 пункта по-рано. Въпреки опасенията за по-високи цени, разходите, свързани със свободното време, вероятно ще се увеличат, тъй като все повече американци възобновяват пътуванията си през летния сезон.
Увеличените разходи за услуги биха допълнили все още силното търсене на стоки. По-ранни данни от петък показаха, че продажбите на дребно неочаквано са се увеличили през юни, дори в момент когато разходите се насочиха обратно към услугите, повишавайки очакванията за ускоряване на икономическия растеж през второто тримесечие.