Продажбите на дребно във Великобритания се увеличиха за трети месец през април, след като облекчаването на ограниченията на Covid-19 позволи на потребителите да се върнат в магазините, съобщи Bloomberg.
Обемът на стоките, продавани в магазините и онлайн, се е покачил с 9,2% от март, съобщи Службата за национална статистика. Това е повече от два пъти по-бързо темпо в сравнение с очакваното от икономистите.
Продажбите са нараснали с рекордните 42,4% от април 2020 г. - първият пълен месец от първоначалното блокиране заради коронавируса.
Данните допълват доказателствата за задържане на търсенето и спестяванията, натрупани, когато пандемията затвори огромни части от икономиката. С премахването на оставащите ограничения на 21 юни, централната банка на Англия очаква най-голямото нарастване на разходите на домакинствата от 1988 г. насам, когато Маргарет Тачър беше министър-председател.
Паундът поскъпна спрямо долара и еврото, продължавайки възходящото движение през последните няколко седмици. От 9 април валутата в Обединеното кралство е повишила стойността си с 3,6% в доларово изражение.
По-високите разходи през миналия месец отразяват повторното отваряне на 12 април на магазините, продаващи стоки не от първа необходимост. Като се изключат автомобилните горива, продажбите са нараснали с 9% спрямо март и с 37,7% спрямо година по-рано.
Продажбите на храни спаднаха през месеца за първи път от декември. Общият дял от продажбите онлайн е намалял до 30% през април 2021 г. спрямо 34,7% през март 2021 г.
Данните показват още, че обемите на продажбите са били с 10,6% по-високи от февруари 2020 г., преди настъпването на пандемията от коронавирус.
„Въпреки че цифрите са стъпка в правилната посока след дългото затваряне на търговците на дребно, търсенето остава слабо“, каза Хелън Дикинсън, главен изпълнителен директор на Британския консорциум за търговия на дребно.
Данните допълниха серията от добри новини за британската икономика тази седмица, след по-силното от прогнозираното възстановяване на пазара на труда и умереното нарастване на инфлацията, движена от временни фактори като енергията.
Отделни данни от петък показват, че доверието на потребителите е скочило през май до нива, наблюдавани за последно през март миналата година.
Според статистиката британските потребители са най-оптимистични от началото на пандемията, подбуждани от нарастващия оптимизъм за икономиката, тъй като ограниченията постепенно отпадат.
Индексът на потребителско доверие на GfK се подобри до -9 пункта през май от -15 пункта през април, възстановявайки се до нивото си през март 2020 г., преди здравната криза да удари страната с пълна сила.
Индексът се повишава от януари, когато Великобритания въведе най-бързата европейска програма за ваксинация срещу COVID. Измерителят на оптимизма относно перспективите пред икономиката през следващите 12 месеца скочи с 15 процентни пункта.
Английската централна банка следи изкъсо колко се харчат от спестяванията, натрупани от домакинствата след три блокади през последната година.
В изследването на GfK участват 2000 души, анкетирани между 4 май и 13 май.