Активността в японския сектор на услугите продължава да се колебае през ноември, тъй като увеличаващите се случаи на коронавирус тежат върху новите условия за бизнеса, показва проучване на частния сектор, публикувано в Ройтерс.
Третата по големина икономика в света постепенно се възстановява от причинения от пандемията спад в началото на тази година, но се очаква да минат години, преди да се върне до предпандемичните си нива, особено в сектора на услугите, който допринася за близо 70% от брутния вътрешен продукт.
Индексът на мениджърите по поръчките (PMI) на Jibun Bank Japan достигна сезонно коригирано ниво от 47,8 пункта, което е леко повишение от 47,7 през октомври.
Въпреки че окончателните данни бяха по-добри от предварителните за понижение до 46,7 пункта, индексът си остава под границата от 50 пункта, което говори за устойчив спад.
Анкетираните фирми твърдят, че новата вълна от COVID-19 е намалила търсенето и е причинила по-предизвикателни бизнес условия.
„Има индикации, че предварителното възстановяване на японския сектор на услугите е загубило скорост“, коментира Усама Бати, икономист в IHS Markit, който съставя проучването.
Условията на пазара на труда също се влошават, но темпът на съкращаване на работните места остава минимален, показва проучването.
Проектът на следващия пакет стимули на правителството, с който Ройтерс разполага, показва, че властите планират да продължават да отделят пари за насърчаване на вътрешния туризъм и ресторантите - ход, който ще подпомогне индустрията след последиците от здравната криза и колапса на международния туризъм.
И все пак, проучването на PMI показа, че фирмите остават оптимисти за перспективите през предстоящите 12 месеца, отчасти благодарение на отложените за догодина Олимпийски игри в Токио.