fallback

Потребителската инфлация в Китай нараства с най-бавния си темп от октомври

Икономисти очакват разпространението на COVID-19 в глобален мащаб да удари китайския износ

08:57 | 10.04.20 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Инфлацията на потребителските цени в Китай се покачва през март с най-бавния си темп  от октомври 2019 г., тъй като ръстът при цените на храните и петрола почти изчезна, а блокадите, свързани с коронавируса, продължават да пристискат търсенето, съобщава Bloomberg. 

Индексът на потребителските цени (CPI) за Китай се повиши с 4,3% през март спрямо данните от същия месец преди година, съобщиха от китайското Национално статистическо бюро. Ръстът на индекса е по-малък от очакваното покачване в размер на 4,9% според осреднената оценка на анкетирани икономисти.

Производствените цени се понижават в същото време с 1,5 на сто, като прогнозите бяха за спад от 1,1%.

През март бизнесът във втората по големина икономика в света постепенно започна да възстановява дейността след сериозните мерки, които властите предприеха за ограничаване на разпространението на COVID-19, като ограниченията в доставките на някои хранителни стоки бяха разхлабени, докато глобалните петролни цени продължиха да падат. Това омекоти до известна степен ефектът върху домакинствата, които бяха засегнати едновременно както от нарастващите цени, така и увеличената безработица, и облекчава задачата на властите и централната банка на страната, които искат да разхлабят паричната политика.

„Забавянето на CPI е по-голямо, отколкото очаквахме“, споделя Лю Сидзъ, икономист от базираната в Шанхай Bank of Communications, който определи свинското месо, плодовете и зеленчуците плюс олиото като двигатели на забавянето. „Търсенето също е по-слабо заради пандемията“, добави икономистът.

Задоволителното пазарно предлагане понижи цените на яйцата, морските дарове и плодовете, докато сривът на петролните цени през месеца намали цената на дизеловото гориво и бензина, съобщиха от статистическото бюро. Цените на самолетните билети спаднаха с 28,5% поради срива в търсенето на пътувания по време на блокадата.

китай

Въпреки че храните и стоките помогнаха за понижаване на нивото на инфлацията в Китай, основният ценови натиск остана приглушен. Базовата инфлация, която изключва по-волатилните цени на храните и енергията, се ускори до 1,2% спрямо година по-рано, след като достигна ниво от 1,0% през февруари. Основните цени обаче паднаха от февруари насам.

Като цяло търсенето в Китай се понижи през февруари и март, когато страната беше най-силно засегната от коронавируса, а сега то започва да се възстановява, след като вирусът беше овладян. Въпреки това разпространението на епидемията в световен мащаб ще навреди на търсенето в другите страни, което съответно ще удари китайския износ.

„Дефлационните рискове са заплаха както за Китай, така и за света през следващите години, тъй като търсенето вероятно ще остане мудно в среда с нисък растеж“, посочва Ни Уен, икономист от Huabao Trust Co. „За властите дефлацията е по-трудна за справяне от инфлацията“, добавя Уен.

Производствените цени вече се намират в дефлация и перспективите се влошават, което ще окаже влияние върху финансовите показатели на производителите и способността им да покриват както заплатите на служителите, така и дълговете си.

„Икономиката в момента страда от мащабен спад на цените от хранителни продукти до различни услуги поради епидемията от коронавирус“, споделя Син Дзаопен, икономист от шанхайския клон на Australia and New Zealand Banking Group. „Фабриките ще бъдат силно засегнати от намаляващите цени на продукцията"“, каза той и добави, че са необходими повече стимули от страна на правителството.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 21:25 | 10.09.22 г.
fallback