Настроенията на германските потребители показват смесена картина с малка промяна през февруари. Докато икономическите очаквания нарастват слабо, очакванията за доходите и склонността към купуване отчитат умерени спадове. В резултат на това индексът на потребителското доверие в Германия на GfK, базиран на проучване сред 2000 германци, ще достигне ниво от 9,8 пункта през март 2020 г. Това е с 0,1 пункта по-ниско от нивото за февруари (9,9 пункта).
„Потребителските настроения не са в състояние да продължат положителната тенденция от предходния месец. Разпространението на коронавируса несъмнено допринесе за несигурността сред потребителите“, обяснява Ролф Бюркъл, експерт в GfK. "Спад или спиране на производството на компании в Китай, предизвикано от вируса, може да повлияе на продукцията и в Германия или дори да доведе до пълното й спиране. Това може да предизвика намаляване на работното време и евентуално намаляване на персонала, което не е от полза за доверието на потребителите", добави той.
GfK потвърди прогнозата си от предходния месец, според която частното потребление ще се увеличи в реално изражение с около един процент през тази година.
Второ поредно увеличение на икономическите очаквания
Изглежда икономическите очаквания отбелязват плавно възстановяване. През февруари показателят се увеличава за втори пореден път, оставяйки зад себе си ниското ниво, наблюдавано през есента на миналата година. Индикаторът натрупа 4,9 пункта този месец и понастоящем се намира на ниво от 1,2 пункта. Предвид слабите периоди на икономическа активност, причинени от търговския конфликт между САЩ и Китай и коронавируса, сигналите от германския пазар на труда остават обнадеждаващи. Заетостта остава до голяма степен стабилна.
Умерен спад в очакванията за доходите
Очакванията за приходите обаче не успяват да постигнат увеличение през февруари. Индикаторът спада с 3,4 пункта до 41,2 пункта. Въпреки това показателят за доходи остава на високо ниво, макар и с 16,5 пункта по-ниско в сравнение с предходната година. Стабилната заетост означава, че и тази година служителите ще се радват на увеличение във възнагражденията си, макар и не толкова високо, колкото в предишните години. Пенсионерите също могат да се надяват на значително нарастване на доходите си. Как коронавирусът ще повлияе на германската икономика обаче остава да се види. Ако производството в Китай бъде спряно за продължителен период от време и доставките на междинни продукти за германската промишленост бъдат прекъснати в резултат на заразата, съществува риск опасенията за безработицата да се увеличат. Това несъмнено ще се отрази и на очакванията за доходите.
Склонността към консумация поддържа отлично ниво
Независимо от незначителните спадове склонността към покупки поддържа много високо ниво през февруари 2020 г. Въпреки че показателят спада с 1,9 пункта на месечна база, доверието на потребителите остава силно на ниво от 53,6 пункта, отчитайки повишение от 1,7 пункта на годишна база.
Доверието на потребителите засега остава незасегнато от по-слабите икономически условия, търговските конфликти и коронавируса. Всякаква по-нататъшна ескалация в тези проблемни области обаче сложи край на повишаването на доверието на потребителите. Политиката на Европейската централна банка за ниски лихви продължава да засилва склонността към покупки, докато склонността към спестявания остава на ниски нива през февруари. В момента спестяването като алтернатива на разходите е и остава непривлекателен вариант, показват данните на GfK.