fallback

Централната банка на Япония ще се откаже от инфлационната си цел?

Някои анализатори смятат, че страната се насочва към рецесия, тъй като коронавирусната епидемия прекъсва веригите на доставки и удря туризма

14:57 | 18.02.20 г. 1
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Харухуко Курода, управител на ЯЦБ. Снимка: Bloomberg / Photographer: Jason Alden

Разширяващата се икономическа криза заради избухването на коронавирусната епидемия и пониженото потребление принуждават ръководството на Централната банка на Япония да се откаже от своята цел за 2-процентова инфлация, твърдят източници на Ройтерс.

„Въпреки че целта за инфлация остава много важна, фокусът на политиката на централната банка се измести към поддържане на икономиката по устойчив път към възстановяване“, казва един от източниците.

Икономиката на страната се сви с най-бързите си темпове за последните шест години през декември. Някои анализатори смятат, че Япония се насочва към рецесия, тъй като коронавирусната епидемия прекъсва веригите на доставки и удря туризма.

Повишаването на цените на стоките и услугите, някога приветствано от централната банка като знак за напредък, сега се разглежда като възпрепятстващо вътрешното потребление в момент на засилващ се глобален натиск.

Цените се определят от компаниите, прехвърлящи по-високите разходи за труд и материали на потребителите. Това не е инфлационен импулс, отразяващ подобряването на търсенето.

Гуверньорът на ЯЦБ Харухуко Курода и други централни банкери вече не подчертават готовността си за допълнителни облекчения с оглед постигане на инфлационната цел. Вместо това те казват, че банката ще „поддържа търпеливо” настоящите си стимули за предпазване от рисковете пред възстановяването на Япония.

„Ще трябва да обмислим стъпките на паричната си политика, ако (епидемията от вируса) повлияе значително на икономиката на Япония“, каза Курода.

Японската икономика изпадна в стагнация в периода от юли до септември миналата година, тъй като търговската война между САЩ и Китай навреди на износа ѝ. Увеличаването на данъка върху продажбите се отрази върху потреблението през следващото тримесечие, като разруши надеждата на централната банка, че стабилното вътрешно търсене ще компенсира слабостта на износа.

Разходите за домакинствата понесоха допълнителен удар, след като компаниите повишиха цените на продукцията си, за да премахнат ефекта от нарастващите разходи за труд.

От Coca-Cola Bottlers Japan Holdings Inc повишиха цената на бутилираните си напитки през миналата година за първи път от 27 години насам, докато Calbee Inc повиши цените на някои от своите снаксове, а Nissin Food Products - на юфката си.

Потреблението отчете спад от 2,9% през четвъртото тримесечие на миналата година, отбелязвайки първото си понижение за последните пет тримесечия.

Три пети от японските фирми планират да запазят размера на възнагражденията за служителите си непроменен или дори да го намалят през следващата фискална година, установи проучване на Ройтерс. Това увеличава предизвикателствата пред стимулирането на потребителските разходи и насърчаването на устойчивия икономически растеж.

Уязвимостта на потреблението към покачването на цените принуждава централните банкери да се дистанцират още повече от ценовата си цел, казват източниците. Годишната базова инфлация в момента е 0,7%.

Фактът. че Централната банка на Япония публикува свое проучване през миналата година, според което оптималното ниво на инфлация може да бъде по-ниско от 2%, е още един знак за оттегляне от досегашната цел.

„Сегашният подход на Централната банка на Япония е да подкрепя растежа с надеждата, че инфлацията в крайна сметка ще се ускори“, поясняват източниците.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:30 | 14.09.22 г.
fallback