Продажбите на дребно в Германия се понижават през март за пръв път от началото на годината главно в резултат на спад при продажбите на храни, напитки и тютюневи изделия, става ясно от актуалните данни на федералната статистическа служба Destatis.
Продажбите на дребно се свиват с 0,2% през март на месечна база спрямо февруари, когато нараснаха с 0,5% (низходяща ревизия от предишна оценка на Destatis за скок с 0,9%), докато очакванията на финансовите пазари бяха за тяхно понижение с 0,5 на сто.
В същото време продажбите на дребно на годишна база (отчитайки инфлацията) се понижиха изненадващо с цели 2,1% (спрямо март 2019-а) след ръст с 4,4% през февруари и осреднена прогноза за растеж с 2,9 на сто.
Спадът при продажбите на годишна база се дължи на факта, че през настоящата година католическите великденски празници и свързаните с тях предпразнични пазарувания се паднаха през април, а не както през 2018-а година в края на март, пояснява обаче статистическата служба.
През последните години частното потребление беше ключов двигател за германския икономически растеж, тъй като германците се възползваха от рекордната заетост, сигурния трудов пазар, повишаващите се заплати и ниските разходи по заеми, но въпреки това потреблението на домакинствата отчете известно отслабване през последните шест месеца на 2018-а година.
Сравнително силните данни от началото на годината са знак, че потреблението на германските домакинства ще продължава да бъде важен стълб за водещата европейска икономика през първото тримесечие.
По-рано тази седмица икономическият институт GfK пък отчете стабилизация на потребителските нагласи в Германия за май спрямо 4-месечното априлско дъно, което предполага, че разходите на домакинствата ще останат относително сдържани през второто тримесечие.