Продажбите на дребно в САЩ са нараснали повече от очакваното през юли на фона на повишаването на покупките на моторни превозни средства и облекло от домакинствата. Това показва, че икономиката на страната е останала силна в началото на третото тримесечие, съобщава Ройтерс.
Други данни, оповестени също в сряда, сочат, че производителността на служителите е постигнала най-бързия си ръст от над три години насам през второто тримесечие. Силното вътрешно търсене подкрепя очакванията, че Федералният резерв ще повиши лихвените проценти през септември за трети път тази година.
Министерството на търговията съобщи, че продажбите на дребно са нараснали с 0,5% миналия месец, но данните за юни бяха ревизирани към понижение до 0,2% вместо обявеното преди това повишение с 0,5%. Анкетирани от Ройтерс икономисти очакваха продажбите на дребно да нараснат с 0,1% през юли. На годишна основа те бележат скок от 6,4%.
След изключването на автомобилите, бензина, строителните материали и храните продажбите са напреднали с 0,5% миналия месец след ревизирания спад от 0,1% през юни. Тези т. нар. основни продажби на дребно се доближават най-много до компонента на потребителските разходи в брутния вътрешен продукт.
Разходите на потребителите са подкрепени от затягането на трудовия пазар, водещо до повишаване на заплатите. Намаляването на данъците и по-високите спестявания също подкрепят потреблението.
Данните за продажбите на дребно през юли показват, че икономиката започва третото тримесечие на стабилна основа, след като постигна най-доброто си представяне от близо четири години през трите месеца от април до юни.
Брутният вътрешен продукт на САЩ се повиши с 4,1% на годишна основа между април и юни, което е почти двойно повече спрямо ръста от 2,2% през първото тримесечие. Въпреки че американската икономика едва ли ще повтори силното си представяне през второто тримесечие, очакванията са за увеличение от 3% в периода между юли и септември.
Фед повиши основните лихвени проценти през юни и според прогнозите планира да вдигне лихвите още два пъти до декември.
Продажбите в интернет и по пощата отбелязват ръст от 0,8%, като вероятно са били подкрепени от промоционалния ден Prime Day на Amazon. През юни те отбелязаха ръст от 0,7%. Американците са харчили повече в ресторанти и барове, което е помогнало за повишаването на продажбите с 1,3%.
Но продажбите в магазините за мебели са намалели с 0,5%, а тези на строителни материали са останали непроменени миналия месец. Разходите за хобита, музикални инструменти и книги бележат спад от 1,7% през юли.
В отделен доклад министерството на труда съобщи, че производителността извън сектора на селското стопанство, измервана като производителност на час на един служител, е нараснала с 1,9% на годишна основа в тримесечието между април и юни. Това е най-силното нарастване от първото тримесечие на 2015 г.
Разходите за труд на единица продукция са намалели до 0,9% през второто тримесечие, което е най-бавният темп от третото тримесечие на 2014 г. Разходите за труд на единица продукция през първите три месеца на годината бяха ревизирани до 3,4% спрямо обявените преди това 2,9%. Те са нараснали до 1,9% спрямо второто тримесечие на 2017 г., което показва умерено повишаване на заплатите.