fallback

Износът изпрати Япония в най-дългата й експанзия от 30 години насам

Страната обаче отчете търговски дефицит за първи път от осем месеца

10:54 | 19.02.18 г.

Износът на Япония нараства за 14-ти пореден месец благодарение на сериозното раздвижване при хибридните коли и полупроводниците, съобщава Ройтерс. Това помага на страната да стигне до най-дългата експанзия от близо 30 години с осмо поред тримесечие на растеж. Окончателните данни за януари са знак за силното глобално търсене на японски стоки, което продължава да подкрепя растежа на третата най-голяма икономика в света.

Износът на страната нараства с 12,2% до 6,086 трл. йени през януари спрямо година по-рано при повишение от 9,3% през предходния месец, става ясно от данните на Министерство на финансите. Икономистите, анкетирани от Ройтерс, очакваха износът да отчете ръст от 10,3%. За цялата минала година Япония е изнесла стоки на обща стойност от 78,291 млрд. йени, което е с 11,8% повече от 2016 г. 

Търговското салдо на Япония достига дефицит от 943,4 млрд. йени (8,87 млрд. долара) спрямо средна оценка за дефицит от 1 трл. йени. Това е първият търговски дефицит на страната от осем месеца насам. 

Икономистите смятат, че износът ще продължи да се разраства през следващите месеци, воден от търсенето на продукти, свързани с полупроводници, които бяха сред най-търсените стоки отвън през 2017 г.

Анализаторите обаче са предпазливи по отношение на нарастващата йена, както и за евентуални ефекти върху износа на автомобили и други продукти от Япония вследствие на политиката на САЩ.

Една силна йена би оказала негативно влияние върху печалбите на японските износители и може да навреди на икономиката. Според проучване на Ройтерс именно поскъпващата йена е виновна за значително подкопаване на бизнес доверието сред японските производители през февруари спрямо януари.

Данните показват, че износът на Япония към най-големия й търговски партньор Китай скача с 30,8% на годишна база. Най-голям принос за значителното повишение имат полупроводниците, автомобилните двигатели и хибридните автомобили.

Като цяло изнесените стоки за азиатския пазар, който съставлява половината от износа на страната, нарастват с 16% през януари.

Износът на Япония за САЩ обаче се увеличава с 1,2% на годишна база през първия месец на 2018 г., но доставките на автомобили намаляват с 3,9%. За сравнение, през декември ръстът за САЩ през декември се покачи с 3%. В същото време търговският излишък със САЩ се понижава с 12,3% през януари на годишна база до 349,6 млрд. йени, като това е втори поред месец на спад.

Общият внос в страната на изгряващото слънце се повишава със 7,9% през януари до 7,029 трл. йени при очаквания за 8,3%. Вносът в Япония се увеличава за 13-ти пореден месец, като това е знак за подобряване на вътрешното търсене, който показва, че Японската централна банка отбелязва напредък в усилията си за постигане на самоподдържащо се икономическо възстановяване.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 04:28 | 14.09.22 г.
fallback