Нагласите сред японския бизнес се повишават през август и вероятно ще останат стабилни, което е намек за възстановяване на икономиката и повишаващо се доверие, сочи проучване на Ройтерс.
Индексът Tankan на информационната агенция за нагласите на производителите нараства от 14 до 17 пункта през август, най-високата отчетена стойност от същия месец на миналата година насам. Очаква се индексът да достигне до 19 пункта през ноември.
Индексът за сектора на услугите се повишава с три пункта, за да достигне до 27 пункта през август, след като записа рекордните 36 пункта през юни. Очаква се да не промени нивото си през ноември.
Индексът за нагласите на търговците на дребно отскочи до 18 пункта, след като отчете 0 миналия месец, намеквайки за добро състояние на потреблението на домакинствата, съставляващо около 60% от икономиката на страната.
Индексът Tankan на Ройтерс следва методиката на едноименното тримесечно проучване на централната банка на азиатската държава.
Запитани са мениджърите на 516 големи и средни компании в периода 3 – 17 август, от които 277 показват предпазлив оптимизъм за покачване на вътрешното търсене въпреки застоя в Китай – най-големият търговски партньор на Япония.
Настроенията сред търговците на дребно се покачват след месец на рязък спад, което води до ръст за по-широкия сектор на услугите, пише Ройтерс.
Нагласите на производителите ударят най-високото си ниво тази година най-вече поради оптимизма на производителите на хранителни стоки, нефтените рафинерии и производителите на стомана, след като петролът и останалите суровини поевтиняха.
„Ние сме в състояние да пренесем разходите за суровините в продажната цена. Поради недостига на материали успяхме да намалим загубите чрез продажби на запаси“, коментира мениджър на производител на хранителни стоки пред Ройтерс.
Някои от търговците на дребно са заявили в месечната анкета на Ройтерс, че продажбите във вече съществуващите магазини са се повишили спрямо година по-рано, след като натискът от въведения миналата година данък върху продажбите най-накрая е отслабнал.
„Броят на клиентите на магазините ни в цялата страна нараства. Същевременно мрежата на доставките се подобрява“, казва търговец на дребно. Според друг дългата гореща вълна в страната е оказала благоприятно влияние върху продажбата на летни стоки.
Припомняме, че Японската икономика се сви с годишен темп от 1,6% през второто тримесечие (април-юни), след като през първите три месеца на годината нарасна с 4,5 процента. Слабият резултат се дължи основно на по-ниските от очакваното потребителски разходи, но и на спад в износа.
Информация от вчера показа, че търговският дефицит на Страната на изгряващото слънце се е изкачил на петмесечен връх през юли, движение, което анализаторите не очакваха.
Още за японската икономика можете да научите от коментара на Делян Петришки от ТВ Bulgaria On Air и Свилен Колев от Investor.bg