fallback

Германските потребителски нагласи с пик за последните 13 години

Германците са настроени изключително оптимистично за развитието на икономиката си, очаквайки ръст на потреблението и заплатите

11:51 | 28.01.15 г.
Автор - снимка
Редактор

Германското потребителско доверие за февруари се е повишило значително до 13-годишен връх. Това показват данни от проучването на Gfk, публикувано във вторник.

Барометърът за потребителското доверие на GfK за февруари се повиши до 9,3 пункта спрямо 9 за януари. Това е най-високото ниво от ноември 2001 г., когато индексът е бил 9,6 пункта, предава Ройтерс. Икономисти от водещите банки очакваха ръст, но до 9,1 пункта. 

Докато многобройните международни кризи все още се отразяваха негативно на потребителските настроения през миналата есен, от зимата насам ситуацията се променя из основи. “Причината за това е динамиката на цените на петрола," каза експертът от GfK Ролф Бюркл. Бързият спад в цените на петрола е задействал верига от положителни тенденции.

Тъй като потребителите сега харчат по-малко пари за бензин и газьол за отопление, разполагаемият им доход расте и това води до най-голямото желание за нови покупки от осем години насам, се казва в доклада. В замяна склонността на германците да пестят е паднала до рекордно ниско равнище, казва Бюркл. В допълнение изследването на GfK показва, че потребителите очакват през следващите месеци нов период на подем в икономиката на Германия.

Очакванията на потребителите за икономиката продължават да се подобряват. Може да се приеме, че местната икономика в Германия отново ще изиграе важна роля в общото икономическо развитие, заяви пазарната група. 

Значителни увеличения са отбелязани както в икономическите очаквания, така и в тези за заплатите. Има повишение и по отношение на желанието за нови покупки.

Индексът, измерващ бъдещите икономически очаквания, се повиши с 8 пункта до 22,5 пункта. Индикаторът за очакванията за приходите добави 6,8 пункта до 47,8 пункта.

Индексът за желанието за покупки се повиши за четвърти пореден месец през януари. След като се повиши с 8,3 пункта, той достигна 57,4 пункта. Така склонността към потребление достигна осемгодишен връх.

Основната причина за положителното развитие на потребителското доверие е фактът, че цените на петрола спаднаха с повече от 50% от миналото лято насам. Ниските цени за енергия се оценяват от Бюркл заедно със значителното обезценяване на еврото като програма за икономически стимули за икономиката на Германия. „Разбира се, обезценяването на еврото се оценява положително от потребителите, тъй като засилва износа ни, като по този начин прави работните ни места по-сигурни", каза той.

Положителните данни допълват тези за бизнес доверието в страната, което също нараства.

 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 03:02 | 14.09.22 г.
fallback