Благодарение на спада на цените на енергоносителите потребителското настроение на германците вече отчита скок до осемгодишен максимум за януари, след като домакинствата са оптимистично настроени за перспективите пред най-голямата икономика в Европа.
Барометърът за потребителското доверие на GfK за януари се повишава с 0,3 пункта до 9,0 пункта, както пояснява Асоциацията за изследване на потребителите (GfK) в петък. Икономистите очакваха ръст до 8,8 пункта.
"Очевидно потребителите приемат, че етапът на икономическа слабост в Германия ще бъде временен и очакват вътрешната им икономика да се върне към растеж през идните месеци", отбелязва GfK. Предварителната оценка за януари бележи най-високото равнище от декември 2006 година.
„Частното потребление ще играе и през следващата година важна роля за прогнозираното възстановяване на германската икономика", заключава експертът на GfK Ролф Бюркл.
Така след като в продължение на пет поредни месеца германците се опасяваха от влошаване на икономиката, в края на годината идват по-положителни перспективи. „Въпреки това подобрение несигурността все още не е напълно изчезнала от съзнанието на потребителите“, предупреждава Бюркл. Международните кризи - от Русия до Ирак – все още тежат над зависимата от износа германска икономика, казва той.
Това кара много служители да се опасяват за очакваното от тях увеличение на заплатите им. Очакванията на доходите според GfK се свиват. „Причините за това трябва да се търсят по-скоро в крехката международна ситуация, отколкото в домашната среда", казва експертът. Защото предвид увеличаването на заетостта и ниската инфлация тя е доста добра, пояснява той.