През януари потребителските цени в Япония се покачиха над очакванията, показаха последните правителствени данни, подсказващи, че икономиката постепенно излиза от дефлацията, с която страната се бори в продължение на десетилетия, пише MarketWatch.
В първия месец на новата година основният индекс на потребителските цени се покачи с 1,3% на годишна база. По този начин инфлацията в Страната на изгряващото слънце расте за осми пореден месец, съобщава Министерството на вътрешните работи и комуникациите. Показателят, който изключва движенията на силно волатилните цени на храните, също нарасна с 1,3% през декември. Тогава бе записан най-сериозният ръст на инфлацията от 5 години насам.
Стратегиите на премиера на страната Шиндзо Абе за стимулиране на растежа изиграха ключова роля за покачването на цените. Това се случва от средата на миналата година. По-слабата йена пък повиши вносните цени и притисна потребителските разходи. Така през 2013 г. основният индекс на потребителските цени записа първото си годишно покачване от близо пет години.
През февруари инфлацията, измервана в района на Токио, считан като водещ индикатор за движението на цените в Япония като цяло, се покачи с 0,9%. Ръстът в цените е най-големият от ноември 2008 г., когато бе регистрирана инфлация от 1,1 на сто.
Данните на Министерството на икономиката, търговията и индустрията показаха, че през януари продажбите на дребно в Япония са скочили с 4,4% - знак, че потребителите правят повече покупки в навечерието на покачването на данъка върху продажбите през април.
Ръстът на индикатора се дължи на по-големите продажби на автомобили и на машинно оборудване. Продажбите на големите търговци на дребно се покачиха само с 0,1% на годишна изгладена база.
Мнозина анализатори очакват, че потреблението ще се свие след въвеждането на по-високия налог върху продажбите през април. Властите ще следят дали потреблението и икономиката като цяло ще устоят на по-високия данък, преди отново да го покачат през октомври 2015 г.
През януари износът на автомобили, камиони и автобуси от азиатската страна се сви с 4,9% на годишна база, показаха пък данните на Японската асоциация на автомобилните производители. По този начин показателят се понижи за втори пореден месец, след като доставките към най-големите региони в страната намаляха заради незадоволителното търсене и заради опитите на автопроизводителите да прехвърлят производството си в чужбина.
В първия месец на 2014 г. са били експортирани общо 326 696 превозни средства, което е по-малко от изнесените 343 692 през същия месец на 2013 г.
Износът към Северна Америка спадна за втори пореден месец. Този път понижението за месеца е от 4,2%. Доставките към Азия се свиха с 5,7 на сто, но за четвърти пореден месец. По данни на Асоциацията износът към Европа е спаднал най-много – с цели 10,2% за месеца – и също за четвърти пореден месец.