Миналата седмица потребителското доверие в САЩ се изкачи до 4-месечен връх, след като положителните данни за подобряващия се пазар на труда и празничните намаления по магазините се отразиха благоприятно на настроението на американците да пазаруват, пише Bloomberg.
На 22 декември индексът Bloomberg Consumer Comfort се изкачи до минус 27,4 пункта от минус 29,4 пункта, като бележи пети пореден ръст. Същевременно и трите компонента на индекса за потребителските нагласи – финанси, перспективи пред икономиката и подходящо време за осъществяване на покупки – нараснаха.
Измерителят на нагласите за това дали сега е подходящото време за покупки отбеляза второто си най-добро постижение от 2007 г насам, като това е добър знак, че потреблението, което формира 70% от БВП, се повишава. Индексът, мерещ подходящо време за осъществяване на покупки, се покачи до -31,8 пункта от минус 35,5 пункта, като регистрира най-високата си стойност от май.
Американците остават оптимисти за перспективите пред икономиката на фона на все по-големите възможности за започване на работа и рекордните цени на акциите. Другите данни показаха, че подадените молби за помощи за безработица са спаднали с повече от прогнозираното до 338 хил. броя. Министерството на труда на САЩ съобщи, че подадените за пръв път молби за помощи за безработица са спаднали с 42 хил. в седмицата, приключваща на 21 декември. Същевременно Standard & Poor’s 500, Dow Jones и Nasdaq покоряват нови върхове.
Потребителите са по-малко песимистични за бъдещето на икономиката, след като преди дни политиците се споразумяха за облекчаване на следващия кръг от принудителните съкращения на разходите, познати като секвестиране. Сделката маркира първия от 27 г. насам двупартиен консенсус за бюджета в разделения Конгрес.
Измерителят на оценките на американците за текущото състояние на икономиката се повиши от минус 56,9 пункта до минус 56,8 пункта. Индексът на потребителските очаквания за състоянието на личните им финанси се изкачи до най-високото ниво от началото на август - 6,4 пункта от 4,2 пункта.
Рекордните цени на акциите подкрепят финансите на домакинствата и подобряват увереността особено сред американците с високи доходи.
През 2013 г. индексът на настроенията сред тези, които печелят повече от 100 хил. долара на година, е средно 12,4 пункта в сравнение със средно 0,9 за изминалата година. За тези, които печелят между 50 хил. и 70 хил. долара, доверието е най-високото от май насам.
Инерцията на пазара на имоти може би също допринася за устойчивостта на доверието сред потребителите. През ноември покупките на нови жилища надхвърлиха прогнозите, движейки се близо до 5-годишен връх, а ръстът на подадените заявления за издаване на разрешителни за строеж показват, чер търсенето ще бъде устойчиво в началото на 2014 г.
Намаленията на търговците също се отразяват на потребителските настроения, а това също свидетелства за повишено търсене.
Данните на Министерството на търговията на САЩ за потребителските разходи показаха, че през ноември домакинствата са изхарчили с 0,5% повече, като това е най-бързия прираст на потребителските разходи от юни насам.
Продавачите на автомобили също усетиха повишеното търсене. През ноември продажбите на автомобили скочиха до 16,3 млн. броя на годишна база – най-много от май 2007 г. насам, показаха данните на Ward’s Automotive Group.
Възстановяването на икономиката обяснява и хода на Федералния резерв на САЩ миналата седмица да намали с 10 млрд. долара месечните покупки на нискокачествени облигации. От януари 2014 г. Фед вече ще купува активи за 75 млрд. долара на месец - началото на края на масивната програма за парични стимули за икономиката.