Бизнес активността в сектора на услугите във Великобритания се разшири до най-високото си ниво, регистрирано преди финансовия крах от 2008 г., сочи доклад на Конфедерацията на британската индустрия, цитиран от CNBC.
Докладът подкрепя официалните данни на британската Служба за национална статистика, които показват, че секторът е само на 0,2% под върховото си ниво, достигнато през първото тримесечие на 2008 г. Това означава, че почти целият потенциал на сектора, загубен през 2008 и 2009 г., вече е възстановен, заключават от агенцията.
„Наблюдавахме допълнително ускоряване на импулса в сектора на услугите през това тримесечие, като по-конкретно фирмите за бизнес и професионални услуги стават свидетели на обрат в своята съдба“, заяви Стивън Гифърд, икономически директор в конфедерацията, цитиран в нейното съобщение. „Доверието нарасна силно навсякъде, а прогнозата в краткосрочен план е положителна“, добави той.
Въпреки призива на министъра на финансите на Великобритания Джордж Озбърн за „марш на производителите“ още през 2011 г., за да изведе страната от рецесията, секторът на услугите бе с най-голямо значение за британския брутен вътрешен продукт, докато производството продължаваше да изостава. Това е единственият сектор, който регистрираше стабилен растеж след края на рецесията от 2008-2009 г., докато в строителството и производството тенденцията към свиване се запази.
В петък коригираните данни за БВП показаха, че икономиката на Великобритания се е разширила с 0,7% през второто тримесечие, докато първоначалните данни сочеха ръст от 0,6%. Анализатори бързо подчертаха, че във Великобритания е на дневен ред „мини-възстановяване“.
Последните данни продължават да показват, че британският сектор на услугите е извел страната от рецесията. Докладът на Конфедерацията на британската индустрия, отразяващ проучване сред 16 компании, е разделен на 2 категории, като за сектора на бизнес и професионалните услуги е изготвен отделен индекс от този на потребителските услуги, които включват хотелите, баровете, ресторантите, туристическата индустрия и тази за свободното време.
В сектора на бизнес и професионалните услуги обемите са нараснали с най-бързото си темпо от ноември 2007 г., като печалбите регистрират най-силния си растеж от февруари 2008 г. В доклада се отбелязва също, че оптимизмът за бъдещите поръчки е достигнал 15-годишен връх, нараствайки с най-бързото си темпо, откакто са започнали проучвания по темата през ноември 1998 г.
Потребителските услуги отчитат ръст на поръчките с най-бързо темпо от август 2007 г., но печалбите неочаквано са се понижили, регистрирайки най-големия си спад от февруари 2012 г., след като ръстът на цените не даде желаните резултати.
„Компаниите за потребителски услуги са малко по-притеснени за дългосрочните перспективи и свиват инвестициите си и плановете за експанзия“, обясни Гифърд. „Обстановката остава сложна, тъй като домакинствата се мъчат да се справят с продължителното свиване на реалните си доходи, а доверието на бизнеса остава уязвимо за всякакво неблагоприятно развитие в световната икономика. Но ако условията са благоприятни, бизнесът би трябвало да продължи да расте през тази година и догодина“, добави той.