За първи път от четири месеца насам износът на еврозоната отчита намаляване през април на фона на усилията на 17-членния валутен блок да излезе от рекордно дългата рецесия, предава BusinessWeek.
Износът през четвъртия месец на 2013 г. се е понижил със сезонно изгладените 0,8% спрямо месец март според базираната в Люксембург европейска статистическа служба Евростат. Вносът пък се е покачил с 0,5% след спада от 1,2 на сто през предходния месец. Положителното търговско салдо от своя страна се понижава до 16,1 млрд. евро.
Европейската централна банка (ЕЦБ) намали през този месец прогнозата си за икономиката на еврозоната. Централните банкери очакват понижение с 0,6% през тази година спрямо обявената през март оценка за спад от 0,5 на сто. Президентът на ЕЦБ Марио Драги заяви, че докато икономиката опитва да се стабилизира "при приглушено темпо" през тази година, негативните рискове остават, включително възможността за по-слабо от очакваното търсене на стоки в и извън еврозоната.
Износът от Германия – най-голямата европейска икономика, е нараснал с 3% през април до 41,9 млрд. евро. Търгуваните в чужбина френски стоки са се увеличи с 0,2 на сто, докато италианският и испанският износи намаляват съответно с 2,9% и 0,8 на сто.
Днешните данни за търговията последваха обезкуражаващия доклад за продажбите на дребно в еврозоната, които са се понижили с 0,5 на сто през април. Индексът на производствената активност от своя страна нарасна до 15-месечен връх през май според базираната в Лондон Markit Economics, докато безработицата е на рекордното ниво от 12,2%.
Единната европейска валута остава почти без промяна спрямо долара след обявяването на днешните данни, търгувайки се са били освободени, търгувайки се с ръст от 0,05% до 1,3350 долара за 1 евро.
"Международната икономическа среда продължава да бъде изключително нестабилна и несигурна", заяви Патрицио Бертели, главен изпълнителен директор на компанията за луксозни стоки Prada SpA. Ръстът на печалбата на компания за първото тримесечие се понижи до най-бавния темп от близо година.
Главният изпълнителен директор Daimler AG Дитер Цетче обяви на 12-и юни, че европейският автомобилен пазар е достигнал "най-ниското си ниво и слабо възстановяване в региона е възможно през втората половина на годината". Търсенето на луксозни коли в Китай ще продължи да изпреварва ръста на китайската икономика – най-големият пазар за популярния седан S-Class, добави още той.
PSA Peugeot Citroen – вторият най-голям производител на автомобили в Европа, обяви от своя страна, че търсенето на нови автомобили в района е започнала да се стабилизира на "много ниско ниво", след като доставки се увеличи през април за първи път от 19 месеца.