Продажбите на дребно в САЩ неочаквано нараснаха през април, макар и с минималните 0,1%, като покупките на автомобили и строителни материали демонстрират скрита мощ в икономиката на страната, твърдят от Ройтерс, като се позовават на данни на американското министерство на търговията.
Спадът за март обаче бе коригиран в посока на допълнително понижение до 0,5% след първоначално обявеното свиване с 0,4%.
Икономисти, анкетирани от Ройтерс, очакваха продажбите на дребно, които представляват около 30% от всички потребителски разходи, да намалеят с 0,3% през април.
Същинските продажби на дребно, които не отчитат данните за автомобилите, горивата и строителните материали, са нараснали с 0,5% през миналия месец, след като през март се бяха повишили с 0,1%.
Увеличаването на същинските продажби, следващо относително силния ръст на новите работни места през последните 3 месеца, би трябвало да помогне за преодоляване на опасенията за рязко забавяне на икономиката в началото на второто тримесечие дори след като мерките за съкращаване на бюджета на федералното правителство започват да оказват известен натиск върху производството. Домакинствата харчат повече и въпреки изтичането на срока за облекчаване на социалните осигуровки на 1 януари.
„Потребителските разходи изглежда започват второто тримесечие със стабилен тон“, заяви Дженифър Лий, главен икономист в BMO Capital Markets в Торонто.
След публикуването на данните доларът поскъпна спрямо еврото и йената, а американските държавни облигации поевтиняха.
Приходите на автомобилните дилъри са нараснали с 1%, след като през март бяха намалели с 0,6%. Ако бъдат изключени данните само за автомобилите, продажбите на дребно са се понижили с 0,1% през април след спад от 0,4% през март.
Макар че понижаващите се цени на бензина са довели до спад на постъпленията на бензиностанциите, продажбите на дребно без горивата записват най-силния си ръст от декември. Ако се изключат данните за горивата и автомобилите, продажбите на дребно отчитат ръст от 0,6%.
Продажбите на строителни материални и градинско оборудване са нараснали с 1,5%, като това е най-силното им повишение от септември. То отразява ръстовете в строителството на жилища, докато възстановяването на жилищния пазар набира инерция.
Приходите на магазините за облекло са нараснали с 1,2%, а това е най-силният им ръст от февруари 2012 г. Продажбите в магазините за спортни стоки, музикални продукти, хоби и в книжарниците са нараснали с 0,5%. Приходите на магазините за електроника и домакински електроуреди са се увеличили с 0,8%, докато в мебелните магазини са останали без промяна. Ръст отчитат и продажбите в ресторантите и баровете, но в бакалиите регистрират спад.