Германските потребители продължават да са в добро настроение и гледат с надежда към бъдещето. Потребителското доверие се е повишило отново, а германците са по-оптимистично настроени за бъдещето на страната, предава DPA, като се позовава на резултатите от проучване на Нюрнбергския институт за пазарни проучвания GfK.
Предварителният индекс на института, измерващ доверието на потребителите в най-голямата икономика в Европейския съюз, се е повишило до 5,9 пункта през март спрямо 5,8 пункта за февруари. Показателят е базиран на проучване сред около 2 хил. домакинства, провеждано всеки месец по поръчка на Европейската комисия.
Икономическите очаквания на потребителите продължават да бъдат положителни на фона на прогнозите, че икономическият растеж ще бъде възобновен през сегашното тримесечие след спада в периода октомври-декември, пише в анализа си GfK.
Ако финансовите пазари останат спокойни тази година, потребителите не би трябвало да бъдат неспокойни. При тези условия е много вероятно потреблението да продължи да бъде основен стълб на икономиката през 2013 година, посочва институтът.
GfK очаква ръст на частното потребление от 1%, а на икономиката – от 0,8%. „По този начин потреблението ще даде над средния принос за икономическото развитие", заяви експертът на GfK Ролф Бюркл. Фактор за несигурността обаче остава дълговата криза в Европа, която може да се влоши отново след протестния вот в Италия. "Негативно влияние върху доверието на потребителите не е изключено", каза Бюркл. Такова въздействие може да се появи при данните за потребителското доверие за април. В последно време и други водещи показатели сигнализират за съживяване на икономическата активност. Така например през февруари настроението сред мениджърите се повишава за четвърти пореден месец и вече е на най-високото равнище от десет месеца насам. "Сякаш повратната точка за икономическите перспективи е достигната", смята Бюркл.
Потребителското харчене е насърчено и от ниските цени на банковите лихви, казва Бюркл: „Тъй като потребителите все още са скептични по отношение на стабилността на еврото, те предпочитат да вложат средствата си в стоки с висока стойност, отколкото да получават исторически ниски лихвени проценти на банките.