Потребителското доверие в Европа е на най-ниско ниво в целия свят, сочат резултатите от проучване на консултантската компания Nielsen, цитирани от CNBC.
Гърците, унгарците и португалците оглавяват класацията на песимистите, показват още данните на компанията.
През последните три месеца на миналата година нивото на потребителското доверие средно за Европа се е понижило значително повече в сравнение с другите региони по света, като е достигнало 71 пункта. Оценка под 100 пункта показва песимистично настроение на потребителите, поясняват експертите.
Освен в Гърция, Унгария и Португалия, изключително ниски нива на потребителско доверие са регистрирани още в Италия, Хърватия, Испания, Франция и Словакия.
Регистриран е продължаващ спад на продажбите на автомобили, а предварителните оценки за продажбите на дребно в края на миналата и началото на тази година сочат, че те също се свиват.
Резултатите от изследването показват, че най-популярният начин европейците да намалят разходите си е да свият потреблението на облекло, да съкратят харчовете за забавления извън дома и да преминат към по-евтини марки храни.
“Европейските потребители допълнително затягат коланите и променят разходните си навици. Песимистичната нагласа за бъдещето води до повече предпазливост и повишаване нивата на спестяванията, както и погасяване на дълговете”, посочва се в доклада на компанията.
Понижава се и потребителското доверие в Латинска Америка, Северна Америка и Близкия Изток, въпреки че регистрираните равнища са значително над тези в Европа, показват още резултатите от проучването.
“Икономическите проблеми на потребителите се увеличават и те се притесняват, че кризата в еврозоната може да се разпространи”, коментира президентът на компанията за Европа Кристоф Камбурнак.
“Европа остава основен проблем за търсенето в световен мащаб. Потребителското доверие е крехко и евентуални недалновидни политически решения в рамките на Европейския съюз или в отделните страни-членки може да съдействат за допълнителното му влошаване”, допълни той.