fallback

Немското потребителско доверие спадна до най-ниското си ниво от повече от година

Желанието за покупки на германските потребители е спаднало до над 30-месечно дъно, но очакванията за бъдещите приходи се подобряват

17:04 | 21.12.12 г. 2
Автор - снимка
Редактор

Потребителското доверие в Германия се понижи за четвърти пореден месец, достигайки най-ниското си ниво от повече от година, след като купувачите все повече се притесняват от ефекта от дълговата криза в еврозоната върху най-голямата икономика в региона, съобщи Ройтерс, като се позова на данни на изследователската компания Gesellschaft für Konsumforschung (GfK).

Изпреварващият индикатор за потребителското доверие на компанията, базиран върху проучване сред 2 000 германци, се е свил до 5,6 пункта за януари от коригираните в посока към понижение 5,8 пункта през декември от първоначално обявените 5,9 пункта. Очакванията на анализатори, анкетирани от Ройтерс, бяха индексът да остане без промяна спрямо предходния месец.

Германската икономика устояваше на продължаващата трета година дългова криза в еврозоната до забавянето си през третото тримесечие на тази година. Сега очакванията са тя да се свие през четвъртото тримесечие, преди да се върне към ръст в началото на 2013 г.

Заради очакванията за слабо представяне през зимата е възможно правителството да понижи прогнозата си за ръста за 2013 г. от настоящия 1%, като през декември централната банка на страната вече го направи, намалявайки собствената си оценка до разширяване с оскъдните 0,4%.

Анализаторите все пак не очакват икономиката да навлезе в рецесия, регистрирайки две последователни тримесечия на свиване, а от изследователския институт Ifo, който също оряза прогнозата си за германския ръст, обявиха, че са го направили, защото забавянето се е потвърдило по-късно от очакваното, но не се предвижда да трае дълго.

Изпреварващият индекс на института, който насочва към развитието през следващите до 6 месеца, през тази седмица показа, че доверието на бизнеса е нараснало за втори пореден месец и че компаниите очакват перспективите пред тях да се подобрят отново в началото на 2013 г.

Данните на GfK сочат, че желанието за покупки на германските потребители се е сринало до най-ниското си ниво от май 2010 г., а очакванията им за икономическото развитие също са се понижили.

Но очакванията на потребителите за бъдещите приходи са се върнали към подобрение, след като през миналия месец се бяха влошили. Макар потребителите да не очакват рязък ръст на заплащането, те очакват то да изпревари инфлацията, което може да помогне за връщането към по-големи разходи догодина.

Ниските лихвени проценти също окуражават германците по-скоро да харчат, отколкото да спестяват, каквато склонност по традиция имат.

„Германските потребители запазват своята пасивност“, се посочва в днешното съобщение на GfK. „Дълговата криза в най-голяма степен води до слаб спад в икономическите очаквания през декември“, добавят оттам, подчертавайки, че потребителите вече очакват германската икономика да премине през слаб период през следващите месеци.

От германската асоциация на търговците на дребно Hauptverband des Deutschen Einzelhandels заявиха, че изследването не е знак за предупреждение и че търсенето остава на добро ниво. „Очакваме стабилно развитие за търговията на дребно през 2013 г. и се придържаме към прогнозата си за номинален ръст от 1,5% по Коледа и за цялата 2012 г.“, заяви говорителят на асоциацията Щефан Хертел.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 04:27 | 13.09.22 г.
fallback