Склонността към свръхувереност (Overconfidence Bias) намира проявление като излишно и много често сключване на сделки от инвеститорите. Има съществена разлика и от гледна точка на база пол на инвеститорите, показват международни изследвания. Такива са и изводите на гл. ас. д-р Боян Иванчев, на база данни за търговията на БФБ-София.
При инвестиране на финансовите пазари или при управление на богатство склонността към свръхувереност е силно изявена и пагубна, водеща до изключително лоши резултати и доходност значително под средната статистическа доходност за съответния финансов инструмент, неговия риск и съответен инвестиционен хоризонт, посочва Иванчев.
Изследването в САЩ
Научно изследване (Barber, Odean, 2001), което използва данни за 35 000 домакинства в САЩ в периода февруари 1991 - януари 1997 г., които инвестират в обикновени акции, показва че мъжете търгуват 45% повече от жените и че транзакционните разходи при мъжете средно намаляват нетните резултати от дохода на инвестиционните им портфейли с 2,65% а при жените - с 1,72%.
Изследването изолира и действията на мъже, които са ергени и резултатът показва, че тогава мъжете търгуват с 67% повече от жените и нетният им резултат, като доходност от търговията, намалява с цели 3,5% на годишна база. Данните се интерпретират така, че при мъжете честотата на търговията се намалява под влияние на семейното съжителство с лица от женски пол.
Изследването в България
След обработка на база данни за честотата на търговия по полов признак на БФБ и извършвана чрез електронни търговски платформи за периода от средата на 2006 г. до средата на 2012 г., може да се направи извод, че същността на данните и модела на поведение при свръхувереност, са сходни с тези от проучването в САЩ.
Извършените сделки на БФБ чрез платформи за електронна търговия за периода 2006-2012 г. показват, че общо клиентите на инвестиционния посредник са извършили 402 885 сделки за покупко-продажба и са подали 1 376 221 поръчки за покупко-продажба. Половите разлики в честотата на сделките и склонността към свръхувереност се потвърждават и в България но с по-силна амплитуда – мъжете търгуват два пъти повече от жените и подават два пъти и половина повече поръчки от тях, показва проучването на Боян Иванчев.
Средно за целия период всеки мъж е извършил по 351 сделки и е подал по 1221 поръчки, а жените имат средно по 172 сделки и по 496 подадени поръчки. Средногодишно мъжете са търгували 58 пъти, а жените - 29 пъти. Твърде вероятно е тези полови разлики в България да са резултат на все още недостатъчно зрелия пазар на ценни книжа и съответно модела за лично управление на средствата да показва по-силно изявена свръхувереност поради "изключителността" на хората занимаващи се самостоятелно с такива операции, пише Иванчев в разработката си.
От друга страна все още традиционното общество в България в областта на половите отношения и равенство е твърде вероятно да снижават частично интензитета на търговските операции при жените поради именно тази обществена и социална изостаналост, която прави жените по-малко изложени към склонността на свръхувереност.
Таблица: Брой операции мъже/жени за периода 2006-2012
“Моето изследване изрично обръща внимание на броя подадени поръчки купува/продава и съотношението между подадени/изпълнени поръчки. Това съотношение има допирна точка с прогнозната свръхувереност и склонността към оптимизъм на инвеститорите (optimism bias) и тяхното вярване, че набелязаното ценово ниво купува/продава ще бъде достигнато на борсовия пазар. Този конкретен детайл е нов и доразвива актуалните изследвания в икономическата литература в областта на свръхувереността и прекалено честото търгуване в следствие на тази склонност. Резултатите показват, че при мъжете в България средното съотношение между подадени поръчки/изпълнени сделки е 3,5 докато при жените съотношението е 2,9 и те показват по-добра успеваемост от гледна точка на ефективността от подадените поръчки“, казва Иванчев.
Таблица: Разбивка по признак купува/продава и брой операции мъже/жени за периода 2006-2012