Българската стопанска камара (БСК) излезе с конкретни предложения за промени в образователната система. Те са адресирани към образователния министър Красимир Вълчев и са във връзка с проведена среща на ръководствата на национално представителните работодателски организации с министъра, посочва се в писмото, изпратено и до медиите.
На първо място от БСК настояват за преустановяване на дезертирането на държавата от изпълнение на конституционното задължение за обхващане на всички подрастващи до 16 г. в системата на училищното образование.
Следва да се разши прилагането на различни инструменти, включително на социалното подпомагане и възможностите за т. нар. пансионатно образование.
Препоръчва се да се осигурят необходимите средства и да се обезпечи овладяването на български език от всички учащи, завършващи основна степен на образование и един основен западен език след завършване на средното образование.
Да се промени радикално подходът при реализация на дуално обучение в училищното образование чрез прилагане на трудови договори за обучение (чиракуване) вместо учебните стажове и практики, иска бизнесът. И предлага да се осигури допълнително финансиране за подготовка на наставници и разкриване на работни места за обучение от страна на работодателите.
Друго искане е да се преразгледа системата на акредитация на висшите училища и университети (понастоящем над 50 ВУ) за повишаване на качеството на учебния процес и капацитета за научноизследователска и развойна дейност.
Предлага се и въвеждане на забрана за втори трудов договор на основния преподавателски състав и повишаване на изискванията към хабилитирания състав. Обвързване на финансирането на висшите училища със сегашните и бъдещи потребностите на икономиката и обществото.
Сред предложенията е осигуряване на допълнително финансиране за БАН при паралелно реформиране на системата за финансиране на научноизследователска и развойна дейност.
Работодателите препоръчват и въвеждане на електронен образователен и квалификационен профил на българските граждани чрез интеграция на регистрите, поддържани в Министерството на образованието и науката и Национална агенция за професионално образование и обучение.
Отказът от решаване на тези проблеми обрича по-нататъшното развитие на икономиката и обществото, посочва се в писмото до просветния министър.
До месец консултативен съвет с участието на работодателските организации към МОН ще започне да работи за решаване на проблема с липсата на кадри, допълват от АИКБ.