Младите хора до 25 години биха станали учители при работна заплата от 1500 лева. Това показва статистиката на синдикат „Образование” към КТ „Подкрепа”.
В момента младите учители в българското училище са под 5%. Според синдиката привлечените млади хора в училище трябва да имат перспективи за кариерно израстване.
Сега хоризонталното кариерно израстване на учителите е много мудно, а вертикалното - недостъпно, поради липса на мандатност на директорската длъжност, посочват от образователния синдикат.
Според синдиката е необходима финансова подкрепа и стимули за учителите, работещи с деца със специални образователни потребности, с деца от уязвимите групи и с талантливи деца. Сега системата се справя лошо със социализацията на децата и учениците със специални образователни потребности, които са в реалните училища, поради огромния брой на останалите деца и заради високата часова норма на ресурсните учители.
Според синдиката е необходима специална финансова подкрепа за учителите с допълнителни финансови стимули и за намаляване на учениците от ромски произход в група и клас, за да има успешна интеграция. Необходим е и специален финансов стандарт, по-висок в пъти за работа с надарени и талантливи деца, посочват от синдикат „Образование”.
Необходима е и цялостна промяна на концепцията при определянето на директорите на образователни институции, смятат от синдиката и допълват, че е много важно въвеждането на мандатност на директорската длъжност. Необходимо е да се въведат и изисквания към директорската длъжност, като ценз в управление на образованието, както и управленски опит в години повече от тези за кариерната длъжност "Старши учител".
Пенсията на учителите би трябвало да достигне европейската норма от 70% от работната заплата при сегашни малко над 40%, посочва се още в позицията. При натоварване над седмичната или годишна норма надвзетите лекторски часове да влияят за по-ранно пенсиониране, предлагат от организацията.
Според Синдиката "Образование" финансирането на безплатни занимални и занимания по интереси трябва да бъде преход към европейска целодневна организация на учебно-възпитателния процес, тъй като съществуващият сега целодневен модел обикновено се свързва с писане на домашни в класната стая.
Задължително да се премине в едносменен режим на организация в училищата до края на четиригодишния мандат на правителството, като това е императив, заложен в Закона за предучилищното и училищното образование, се посочва в позицията. Препоръчва се и задължително преминаване в едносменен режим на организация до края на мандата на управляващите.