Работодателите подкрепят новия подход при формирането на план-приема за учебната 2017/2018 г. във висшите училища и научните организации. Според тях така ще се ограничи фактора, който спира развитието на икономиката и ограничава инвестициите – липсата на човешки ресурси.
Просветното министерство предлага редуциране на приема на студенти и докторанти във висшите училища по определени специалности и пренасочване на кандидат-студентите към търсените от пазара.
Предлаганите промени от Министерство на образованието и науката (МОН) са в съответствие с изразяваната от българските работодатели визия за развитие на висшето образование, посочва се в позиция на Асоциацията на организациите на българските работодатели (АОБР).
През последните години сме свидетели на задълбочаваща се тенденция за сериозен недостиг на машинни и електро инженери, на математици, както и на завършили софтуерно инженерство и комуникационни технологии, мехатроника, биотехнологии и др.
Бизнесът изразява подкрепа в предвидения по-висок план-прием в областта на „Техническите науки“ за сметка на „Хуманитарните науки“ и на някои специалности в „Социални, стопански и правни науки“.
Развитието на българската икономика изисква добре подготвена и качествена работна сила. За съжаление все по-трудно се намират подготвени специалисти. Проучванията, които работодателските организации правят ежегодно сред членовете си, показват по недвусмислен начин, че нараства броят на длъжностите, изискващи по-висока образователна квалификационна степен най-вече в техническите специалности, посочват от организацията.
АОБР подкрепя започналата реформа субсидирането на образованието да зависи от качеството и от реализацията на завършилите по специалността в страната. През учебната 2016/2017 за първи път от няколко години наблюдаваме намаление на план-приема в държавните висши училища с близо 12%. Това е положителна стъпка към подобряване качеството на кандидат-студентите. Към днешна дата обявяваният план-прием във висшите учебни заведения надхвърля значително броя на завършващите средно образование.