IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Пригответе се за ерата на шоковите цени на петрола

Докато доставките остават ограничени, търсенето високо, а евентуален военен конфликт вероятен, глобалната икономика ще е уязвима от високите цени на петрола

15:46 | 29.03.12 г. 32
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Пригответе се за ерата на шоковите цени на петрола

Цените на петрола се повишиха, виновен е Барак Обама, а решението се крие в увеличаването на добива в САЩ. 

Това е мантрата, повтаряна от опонентите на американския президент. И това разбира се не е нещо необичайно. Всички американски президенти са били обвинявани за високите цени на горивата.

При цена на бензина от близо 4 долара за галон натискът върху Обама вероятно е дори още по-голям, пише анализаторът Мартин Улф в коментар за Financial Times.

Въпреки че звучат убедително, обвиненията на републиканците са абсурдни. Петролът за разлика от природния газ е суровина, която се търгува глобално и чиято цена се определя на световните пазари.

През 2010 г. САЩ добиваха по 7,8 млн. барела на ден - едва 1% от глобалните петролни доставки. За разлика от Саудитска Арабия САЩ нямат резервен капацитет за добив.

В отговор на кризата Обама заяви, че чрез добиване на по-големи количества от САЩ цената ще се понижи, макар и не за една нощ. Коментарът е уместен освен в последната си част, пише Улф. Според него добивът на допълнителни количества от САЩ не би имал абсолютно никакъв ефект върху цените на петрола.

Нещо повече, ако има конкретна причина за повишаването на цените на петрола, то това е затягането на санкциите срещу Иран, което републиканците подкрепят. Ако срещу ислямската република бъдат предприети военни действия, за което мнозина от тях настояват, ефектът върху цените на петрола и световната икономика ще бъде значителен.

В дългосрочен план единствено чувствителен спад на потреблението на петрол в САЩ, което възлиза на 20% от глобалното потребление, може да има положителен ефект върху цените.

Нещо повече, сравнително прахосническият начин, по който САЩ използват петрол в сравнение с останалите страни с високи доходи прави подобно повишаване на енергийната ефективност сравнително лесно за осъществяване.

Най-добрият начин да се постигне това е като се повишат цените на бензина чрез по-висок акциз. Подобна политика обаче се приема за анти-американска. Според американския мироглед тя е подходяща единствено за бедните европейци.

Въпреки абсурдността на политическия дебат ние трябва да сме загрижени за икономическия ефект от високите цени на петрола - нарастване на цената с 10 долара за барел годишно пренасочва над 320 млрд. долара от потребителите към производителите, както на вътрешния пазар, така и на международния.

Нарастването с 15%, което наблюдаваме от декември 2011 г. би струвало на потребителите близо 500 млрд. долара, ако цената остане на тези нива до края на годината. Реалната цена на петрола е много висока и от историческа гледна точка, а последствията от по нататъшно нарастване биха били непредвидими. 

Накратко, по-високите цени на петрола са заплаха.

Последна актуализация: 07:03 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

12
rate up comment 2 rate down comment 0
supertrader
преди 12 години
Лесно ще мине на друг газ такава централа , бъдещето е на синьото гориво...то е екологично най чисто и на много , много синьото - водородец.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 6 rate down comment 1
lozkhris
преди 12 години
"цените се определят глобално" Това е най-голямата глупост, която съм чел напоследък.Цените се определят от евреите на Уол Стрийт, чийто пионка в момента е Обама.Very simple
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 1 rate down comment 2
Pyramid
преди 12 години
Чакай и аз да река:Дайте и за шоковите цени на газа да се приготвим, че Боко ни закопа с АЕЦ-а, ще прави ГазЕЦ, за там газ ще се иска, в небивали досега обеми, и да съм на руснаците, неверни партньори като нашата държава само, да ми паднат, ще ги дера, дера, дера...Гответе се. Ток 3-40 ст , че и левче.Да са ни честити - ние, определено, поставихме Русия на мястото й...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 2 rate down comment 0
nobel
преди 12 години
Точно така, странно нещо е човешката психология. И аз предпочитам да имам кола, коятоняма мазилна и охладителна система, нито газоразпределение. Така, че да не ми се налага да сменям масла, охладителни течности, ремъци. Но пусто нямам пари да си купя НОВА кола. А по-имотните явно са много разглезени и предпочитат по-традиционните неща.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 1 rate down comment 0
mrvip
преди 12 години
Прочети статистиките за продажби на електромобили и ще разбереш, че единствената причина да не са по-масови са потребителите, които не ги купуват. GM за втори път спря временно производството на Volt, заради ниско търсене.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 0 rate down comment 0
data
преди 12 години
По принцип за момента си прав с едно малко изключение : Хибридите / които се смятат за преходни / стават все по добри , а електромобилите с удължен пробег / volt/ имат всики характеристикина бензиновите си събратя - за сега само цената е висока .
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 3 rate down comment 0
nobel
преди 12 години
Аз обаче не съм голям оптимист по отношение на новите технологии. Автомобили, работещи на водород е имало винаги. Иначе казано - всички автомобили са такива. Двигателят с вътрешно горене няма проблем да работи с водород, пропан-бутан или метан. Единствения проблем е съхранението на водорода, за което след много десетилетия опити не беше намерено достатъчно практично решение. При електромобилите проблема е, че никоя батерия не акумулира 100% от подадената и енергия и загубите там са значителни. Да не говорим, че сега съществуващите батерии си си се саморазреждат с времето, точно както батерията на GSM-а ви, дори когато не говорите. Зареждането също е проблем, защото продължава часове. Електромобил останал на пътя без гориво си е сериозен проблем. А представете си, че спешно ви дотрябва колата и се окаже, че в батерията няма достатъчно ток за да стигнете до съответната дестинация. Решението е - взимаме такси. Всъщност може би точно такситата са най-подходящи да минат на електрическа тяга
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 4 rate down comment 0
supertrader
преди 12 години
Това е целта , да се развият други технологии и петрол да се употребява по малко. Няма как да стане , ако петрола е евтин , защото всяка нова технология в началото гълта страхотни пари и няма кой да я произвежда и кой да я купува най вече.Кагато тръгнаха нещата с разпространението на фотовотаичните панели цената за 1 киловат за час пикова мощност беше над 2000 хиляди долара само за клетките..сега е под 300.Могат да се произвеждат толкова енергийноефективни машини , че с оскъдното количество и труден вече за добиване петрол човечеството да продължи да го ползва.Но истината е в акцизите на петрола , те трябва да са много високи и събирами до стотинка..така че другите данъци да паднат.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 4 rate down comment 2
Mavi Goz
преди 12 години
Да ни е честит токът от новата газова централа, която ще градим на мястото на Белене! хаха! И @forexar, ти това сериозно ли? Петролът не е само гориво, не знам дали знаеш? Пък и на нас ни стигат 5 години от тук нататък с цени на бензина над 3 лева, за да изчезнем като държава... хехе!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 2 rate down comment 4
FINTA
преди 12 години
Чак да се чуди човек! Има вече серийно производство електромобили и коли на водород. Толкова ли много петролните компании плащат на автомобилните за да не ги вкарват масово на пазара?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още