IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Пригответе се за ерата на шоковите цени на петрола

Докато доставките остават ограничени, търсенето високо, а евентуален военен конфликт вероятен, глобалната икономика ще е уязвима от високите цени на петрола

15:46 | 29.03.12 г. 32
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Пригответе се за ерата на шоковите цени на петрола

Неотдавна Goldman Sachs прогнозира, че повишаване на цената на петрола с 10% би понижило брутния вътрешен продукт (БВП) на САЩ с 0,2 процентни пункта за година и с 0,4 процентни пункта за 2 години. Европейският съюз (ЕС) ще бъде засегнат по-слабо – поскъпването ще му коства 0,2 процентни пункта от БВП през първата година, но без допълнителен негативен ефект през следващите години.

След като реалната цена на петрола се повиши с 15% негативният ефект върху БВП на САЩ и ЕС през първата година се очаква да достигне 0,3 процентни пункта – спад, който се определя, като чувствителен, но не и катастрофален.

Подобно повишение на цените би понижило доходите на американските домакинства с около 0,5%. Прекрачването на прага от 4 долара за галон е от значение, особено в момент, когато доверието в щатската икономика е толкова слабо, като сега.

Goldman Sachs идентифицира факторите определящи мащабите на негативния ефект върху икономиката.

На първо място е добре да обърнем внимание на въпроса дали нарастването на цените е причинено от повишено търсене или е следствие от проблеми с предлагането. Вторият сценарий означава повече неприятности.

Отговорът според анализаторите на банката е, че за момента именно повишеното търсене е причина за по-високите цени, въпреки че затягането на санкциите срещу Иран в крайна сметка ще се окаже от по-съществено значение.

В последния си доклад базираната в Париж Международната агенция по енергетика (МАЕ) изтъква, че „за момента вероятно не се наблюдават реални, физически проблеми с доставките, причинени от ситуацията около Иран“.

Излишъкът, който Организацията на страните износителки на петрол ОПЕК осигурява, възлиза на 750 хил. барела на ден.

Вторият въпрос е за резервния капацитет на страните износителки на петрол. Той не е голям. Петролните запаси на страните с високи доходи са ниски. Добивът в Саудитска арабия достигна 30-годишен пик и това означава, че резервният капацитет на страната също не е особено голям.

При това нарастването на световните петролни доставки е устойчиво анемично - малко под 1% на година за последното десетилетие, въпреки като цяло високите цени на петрола. Ето защо може да заключим, че капацитетът за добив е структурно ограничен.

Това обяснява нивата и волатилността на цените през последното десетилетие. При очакван растеж на глобалната икономика от 4% за 2012 г., нарастване на предлагането на петрол от 1% и липса на достъпни алтернативи за гориво за транспорт, доставките вероятно ще се окажат още по-оскъдни.

Трети фактор е какво се случва с другите суровини на пазара. Тук новините са добри: цените на природния газ падат, докато цените на храните не са толкова голям проблем, като миналата година. Това би трябвало да понижи инфлационния натиск.

Централните банки вероятно ще игнорират движението на цените на суровините, особено ако то не доведе до ръст на заплатите. Това също е добра новина.

Главният икономист на MAE Фатих Бирол отбелязва, че при сегашните цени нетният внос на петрол в ЕС ще струва 2,8% от БВП на общността, спрямо средно 1,7% за периода 2000 г. - 2010 г. Като се вземе под внимание колко крехка е европейската икономика, опасностите са очевидни.

Нещо повече, при толкова нестабилен пазар на петрола по нататъшни скокове на цените са напълно реални. Война с Иран може да се окаже най-плашещият сценарий. Опасността при всички случаи е налице, като се има предвид политическата нестабилност на регионите, където се добива петрол.

Като се има предвид нарастващото потребление на петрол в развиващите се икономики, светът едва ли ще успее да се измъкне от този опасен капан. MAE посочва, че до 2035 г. годишните продажби на леки автомобили в Китай ще достигнат 50 млн. Последствията от подобен ръст са очевидни.

Докато доставките остават ограничени, търсенето високо, а евентуален военен конфликт вероятен, глобалната икономика ще е уязвима от високите цени на петрола и съпътстващите ги сътресения.

За САЩ най-доброто решение е да понижат петролната зависимост на икономиката си и така да намалят риска от вероятни ценови шокове. По-високите цени на вътрешния пазар ще помогнат за това.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:03 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

22
rate up comment 1 rate down comment 1
supertrader
преди 12 години
Eдин 240 ватов соларен панел отдава 120 вата енергия реално на час и клетките му , съществената високо технологична част струват само 70 долара.Поризвежда 1 киловат на ден реално за ден и да кажем 350 киловата за година..те струват , ако са по 10 цента -35 долара и за две години ще се произведе тази стойност.Това е истината и в тези 70 долара за клетките има над 100% печалба заложена , въпреки че фалират фабрики поради ниската цена вече на клетките , имат големи разходи за секретарки в САЩ . Знам че си го прочел това за разхода на енергия за производството на фотоволтаичните панели някъде - за 30-те години за изплащане , сам прецени защо някой , някъде е написал тази неистина !
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
21
rate up comment 0 rate down comment 1
Pyramid
преди 12 години
Значи, не 30 години, а 30 месеца. Максимум. Това-първо.Второ, съгласен съм за инфраструктурата и т.н. Обаче, няма нужда да се безпокоиш - в България, скоро време, лектромобилите няма да наближат даже тези 30% - за тях би била нужна зялата /2000 MW/ Белене. Е, няма да я има, няма и електромобили да връткат. И за батериите, ако публикуваш потребната енергия, няма да е зле. За да видиш, как големият дял се влага за добива на суровината от руда. При рециклиране, нещата са доста по-ефикасни /защо, иначе, се рециклира дори желязото, което е в пъти по-евтино от лития?/ и, определено, вятърът духа от другаде. Драматизмът е в ликвидиране суровинната база на човечеството, основно, за строителни и конструкционни материали, в съчетание с масовото опростачване. Е, те това, ще тури кръста на цивилизацията....и, сигурно, не само на Марс, ще трябва да се ходи.УжасЪ.Излиза, още сега, бензинът трябва да струва над 10 долара. В Хамериката. Ей тъй нА, профилактично...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
20
rate up comment 9 rate down comment 2
Danny666
преди 12 години
Дааа още един зарибен сладур.Избора се увеличава от поредният ЛАБОРАТОРЕН експеримент ха ха ха Едни хора взеха едни пари за изследвания а балъците лапат мухи ха ха хаМ/у временно бензина гони 3 лева ха ха хаСладур ПРОБЛЕМА НЕ Е САМО В БАТЕРИИТЕ !Ти даваш ли си сметка че ЦЯЛАТА ИНФРАСТРУКТУРА ДО СЕГА ПОСТРОЕНА ОТ ЧОВЕЧЕСТВОТО Е НА БАЗАТА НА ефтин петрол !От къде ще вземеш енергия за тези ел коли и НОВА ИНФРАСТРУКТУРА ? Даваш ли си сметка колко енергия се влага например за НАПРАВАТА НА САМАТА БАТЕРИЯ ?Ами знаеш ли че един слънчев панел НЕ СИ ВРЪЩА ЕНЕРГИЯТА ВЛОЖЕНА В НЕГО ЗА 30 години !!! Т.е. за да го произведеш сега влагаш енергия която после 30 години събираш в слънчеви дни !!!!Ааа забравих ако минеме 30% от колите на ток ще ни трябва втора ел мрежа ! Капиш ?!? Интересно колко бакър ще требва да рециклираме от Марс ха ха ха То тази зима едвам избутахте студа в Бг камо ли 30% от колите да се качат на мрежатаКакто казах блаженни са ТЪПАНАРИТЕ щото незнаят какво ги очаква.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
19
rate up comment 2 rate down comment 2
Pyramid
преди 12 години
Сигурен ли си, че няма толкова литий? нали ще бъде постоянно рециклиран, мисля, не точно това е проблемът. А , ако само акумулирането на енергия за движението е проблем, има и още варианти, като сгъстени газове, маховици, хиляда системи акумулатори, безпроводно захранване /като линейни АД/ и т.н. ще рече, не е и нужно "30% от автомобилите" да станат на батерии. А, ако "станат на батерии", изборът се увеличава с всяка седмица, просто, следи съобщенията по темата.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
18
rate up comment 8 rate down comment 4
Danny666
преди 12 години
Мнооооггоооо таксиджии тука бе !Четеш и се напикаваш от смях ха ха ха то бива тъпанрщини ама чак толкова ха ха ха ...На УМНИКА с водорода да му кажа само , че ТОВА НЕ Е ГОРИВО сладур. ЕРОЙ е 0.9 капиш ?!?А за останалите ЛИВАДИ С ЕЛЕКТРОМОБИЛИТЕ ха ха ха знаете ли, че ако 30% от колите в света СТАНАТ на батерии ТРЕБВА ДА ВНАСЯМЕ ЛИТИИ ОТ МАРС ...*** на земята няма толкова ха ха ха..Ох милите, както се казва БЛАЖЕННИ СА ТЪПАНАРИТЕ. Незнаят какво ги очаква ха ха ха ....
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
17
rate up comment 2 rate down comment 0
Pyramid
преди 12 години
Хубаво казваш за еврейските ционисти. Лоши са.- За разлика от арабските такива ;-)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
16
rate up comment 2 rate down comment 0
Pyramid
преди 12 години
За стотен път: Лично ще си продам Голф-а, за да ти купя Нобеловата, ако направиш такъв уред, дето за разделянето на водата, да вкарва по-малко енергия, отколкото се получава при пълното изгаряне на водорода.Ентусиазмът, дето цари в тази сфера ми изглежда много интересно през призмата на законите за запазване на енергията, на момента на импулса, че и на първи и втори принцип на термодинамиката. За минаването на друг газ-лесно, ама откъде толкоз ток, за да разложи /със сериозен излишък от газове/ собственото си гориво, да се самозахрани, па и да експортира - цяла година на уши ще ходя, ако ме убедиш, че няма измама.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
15
rate up comment 2 rate down comment 4
metody72
преди 12 години
Докато така наречените СВОБОДНИ американци не си отворят очите като наистина свободен народ, и не свалят от власт корпорациите, а и в останалия свят не се надигне гражданското съзнание, и на се приключи със еврейските ционисти светът ще става все по мрачно място за живеене, спасението е в масовото отхвърляне на всичките така наречени подобрения в живота, за какво ми е кредитна карта, за да може да ми спрат парите по тяхно осмотрение и ако нямаш храна не можеш да си купиш защото нямаш пари в брои и контрола е тотален кое му е удобното на това удобство, най малкия проблем са ни цените на горивата......................мислите бе хора отворете си очите.....
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
14
rate up comment 1 rate down comment 1
supertrader
преди 12 години
Да така е сега им е скъп бензина вече и това е защото напечатаха много долари да ги нвестират в Чайна и сега им се налага да си обезценят долара за да видят и те икономически ръст. Да му мислят тези при които янките имат инвестиции , предтоят десетилетия в които те само ще продават и ще прибират парите в САЩ..
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 6 rate down comment 1
atanas76
преди 12 години
Американците купуват бензина по 4 долара за галон. Какъв срам само! (U.S. gallon), равен на 3,785 литра 1 литър = 1.05 usd = 1.52lv Наистина никога досега не е било толкова скъпо да се живее в хамерика
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още