Нов лидер сред големите компании се сформира в класацията за най-желан работодател на ежегодното независимо проучване Graduate Survey, което класира най-желаните работодатели в България от 2017 г. насам.
Класацията на компаниите с най-високо оценен имидж като работодател оглавява фармацевтичната Софарма АД. Топ 3 сред компаниите с повече от 250 служителя допълват Bosch Engineering Center Sofia (2) и IBM Bulgaria (3). Сред компаниите с персонал под 250 души начело застават CocaCola Bulgaria EOOD (1), Tavex Gold & Exchange (2) и Accedia JSC (3).
Интересен факт е, че сред компаниите с под 250 служителя подразделението за IT услуги към международния гигант от бързооборотната индустрия CocaCola се задържа като лидер, след като през 2021 г. отново бе начело, докато при компаниите с 250+ служителя има нов лидер, където се озова Софарма АД, бележейки напредване с 1 позиция.
Ето и как са класирани Топ 50 (на компаниите с над 250 души персонал) и Топ 20 (на компаниите с по-малко от 250 служителя).
През тази година от организаторите разкриват повече информация за алгоритъма, по който се случва класирането. Проучването Graduate Survey е по образец на Modern Management Consulting, Великобритания, и включва точкова система, съставена обобщено от броя изброявания, като „желан работодател“, на „върха на ума“, както и от споделеното мнение за над 50 характеристики на работодателите.
„Важно е да отбележим, че проучването се организира, за да събере ценна информация и обратна връзка, която се използва от компаниите, за да разберат как са приемани на пазара на труда от студентите. Най-често попълващите нямат директен опит в компанията, но на практика са целевата аудитория желани служители от фирмите. Студентите имат достатъчно допирни точки, благодарение на които са създали конкретен имидж за работодателя. Какви са причините един работодател да бъде предпочетен? И кои са предимствата на работодателите един пред друг? Това са само част от въпросите, на които отговаря проучването вече 7-ма поредна година“, пояснява Георги Георгиев от ToTheTop, организатор на проучването за България.
Статистически модел защитава достоверността на данните в проучването Graduate Survey. При официално записани студенти в степен бакалавър, професионален бакалавър и магистър за 20221/2022 г. от 220 439, по данни на НСИ, нивото на увереност на проучването е 99%, а статистическата грешка - под 3%. Алфата на Кронбах (или надеждност на вътрешната съгласуваност) е равна на 0,906 при минимална граница за научна квалификация от α = 0,7.
От над 50 характеристики, канали за комуникация и други събрани данни от ToTheTop споделят и няколко от общите между всички над 140 класирани компании:
1. Имат силен и известен бранд
2. Имат добра репутация сред клиентите си
3. Имат добри служители
4. Предлагат професионално обучение и възможности за развитие
5. Вярвам, че имам възможност за развитие там
Проучването Graduate Survey се провежда ежегодно от ToTheTop Agency с медийното партньорство на Investor.bg. Проучването е независимо, по международен лиценз на Modern ManagementConsulting, и цели да скъси дистанцията между работодатели и студенти, предоставяйки разширена индивидуална информация за имиджа на всяка компания, събрала достатъчен брой анкетирани за попадане в статистически представителна извадка.