Преди гостът звезда да излезе на сцената на изложбената зала в Мюнхен, набързо бе изяснено как германците са успели да го спечелят за това събитие. Андреас Брукшльогл, Фелкс Хаас и Бернд Щорм ванс Гравесанде показват видео, което би трябвало да е убедило оратора. В него тримата основатели говорят за стартъп конференцията си "Bits & Pretzels", за Мюнхен, за Октоберфест. Две години, казват те, са работили, за да примамят Барак Обама. Обама, бившият президент на САЩ.
Тогава, с голяма усмивка, Обама излиза на сцената. Непринуден поздрав, кратко позиране за фотографите, час говорене за кожените панталони (традиционното облекло за Бавария, б. ред.), малко за климатичните промени, малко за световна ситуация. Нищо наистина ново. И въпреки това попадането във вестникарските заглавия е гарантирано. На сцената се срещат два бизнес модела: от една страна, бившият президент подобрява пенсионните си постъпления с изпълнения като това. От друга страна, конференциите, където знаменитости като Обама действат, се превръщат в бизнес за създателите си. Защото вече има десетки подобни срещи, които се конкурират за богата клиентела. Входът за подобно събитие струва стотици, понякога хиляди евро. А организаторите се надпреварват и за високопоставени говорители, които да привличат клиентелата. Оратори като Обама изискват шестцифрени суми в евро. За предприемача Ричард Брансън, който освен всичко друго е основател на компанията Virgin и вече бе в Мюнхен, се говори, че е поискал до 700 000 долара за появата си. Към това се добавят и полетите, стаите в луксозни хотели за оратора и неговия антураж. А и по време на конференциите се разказват истории за фантастични допълнителни желания на знаменитите гости. За актьора Кевин Спейси например. Преди три години, преди обвиненията за сексуален тормоз срещу него да станат публични, той беше първата звезда в „Bits & Patzels“. Малко преди заминаването си в посока Мюнхен той бил поискал различен частен самолет от предвидения. Защото, за съжаление, първият нямал Wi-Fi на борда. Как при всичко това на организаторите им излиза сметката? „Няма да говорим за споразуменията с Обама", казва Бернд Щорм ванс Гравесанде пред Die Welt. „Ясно е, че той някак си дойде тук и остана за една нощ. За сигурността му се грижи Сикрет Сървис, за това не трябва да се плаща от организатора“. Ясно е също, че най-скъпият билет за „Bits & Pretzels“ струваше почти 2500 евро. Други конференции като DLD в Мюнхен, Web Summit в Лисабон или Slush в Хелзинки също са с подобни цени за вход. Билетите обикновено са толкова търсени, че трябва да се кандидатства за тях. За тези пари участниците получават възможност да осъществят контакти с основатели и инвеститори. А в Мюнхен - и посещение на Октоберфест. Освен това те изживяват речи на изминали президенти или звезди. „Става дума за инфотейнмънт. Не искаме просто да запълним хората със знания, но и да предоставим разнообразие", казва Щорм ванс Гравесанде. Финансовият отчет на фирмата му Startup Events показва, че тридневната конференция през всяка от последните две години е регистрирала приходи от продажби от около 2,5 милиона евро всяка. Това отговаря на 500 евро на участник. Междувременно бизнесът е печеливш: През 2018 г. печалбата е малко под 234 000 евро. Не се очаква голям растеж. Преди години основателите решиха да не увеличават броя на посетителите - повече хора не се побират в запазената палатка на Октоберфест. Преди три години ситуацията е била доста по-трудна. Тогава "Bits & Pretzels" генерира загуба от почти 274 000 евро. Продажбата на билети, както се казва, не е преминала добре, затова е трябвало да се привлекат големи имена: в случая Кевин Спейси и Ричард Брансън. „Винаги е същото със стартиращите фирми: В началото инвестирате първо и има загуби", казва Бернд Щорм ванс Гравесанде. „Ние винаги бяхме на границата и поемахме големи рискове“, пояснява тя. През тази година предприемачите са обмисляли да повишат цените на билетите - но след това са се отказали. Те са предпочели да гледат на Обама като на инвестиция в бъдещето. „Обама определено помага при привличането на оратори. Много по-лесно е сега да се сдобием с най-добрите говорители “, казва Хаас. Някои конкуренти предпочитат да се откажат от именитите оратпро. Фестивалът OMR например, който се занимава с онлайн маркетинг и има около 7000 участници. „Ангажирането на Барак Обама е впечатляващо", казва основателят Филип Вестермайер. „Въпреки това основната ни цел е да спечелим ораторите, преди те да станат известни на широката общественост и по този начин често да станат много скъпи“. Освен това OMR разчита повече на концепцията на търговските панаири. Тази година гост беше историкът и автор Ювал Ноа Харари. Създателите на "Bits & Pretzels" твърдят, че с изключение на две топ звезди никой от бившите им топ говорители не е получил пари за появата си. Но има и други форми на заплащане. Всъщност през 2016 г. конференцията имаше два много скъпи лектора. На единия от тях, Кевин Спейси, основателите са гарантирали акции от своята компания Startup Events. В ретроспекция това се оказа сериозен проблем. След обвиненията за злоупотреба основателите на "Bits & Pretzels" заявиха, че „прекратяват партньорството“. Според информация на WELT обаче Спейси все още участва с 4,49 процента чрез своя инвестиционен посредник Boston Capital Partners. В промоционалното видео обаче вече не се вижда той, а Обама. В списъка с желанията на организаторите са все още много видни имена: основателят на Tesla Илон Мъск, основателят на Facebook Марк Зукърбърг и изпълнителният директор на Apple Тим Кук...fallback
Скъпите оратори – как функционира моделът на Обама?
На сцената на топ конференциите се срещат два бизнес модела: от една страна - на организаторите, а от друга – на говорителите
11:35 | 13.10.19 г. 1напиши коментар
fallback