Преди повече от четири десетилетия той създава истинска империя на дрогериите от нищото и е считан за един от най-известните застъпници за безусловния базов доход. Пасва ли това описание? Пасва, ако се казваш Гьотц Вернер. Вчера основателят на веригата dm стана на 75 години. Предприемачът от Карлсруе издигна компанията си до лидер в индустрията - с въвеждането на дискаунт принципа за дрогериите, неконвенционални методи, вниманието към детайла и усещането за общата картина.
Повече от десет години след оттеглянето на Вернер от оперативния бизнес dm е добре позиционирана. Но пред изправени пред дигитализацията, автоматизацията и глобализацията не бива да забравяме за какво иде реч: „Хората и техните нужди, те трябва да бъдат целта на всички усилия, тогава успехът не може да бъде предотвратен", казва Вернер пред N-TV.
Самият той бил изненадан от собствения си успех. Пътят от „продавача на пасти за зъби" („Вернер за Вернер“) към предприемача за пример със социални ангажименти не е бил лесно предвидим: „Повтарях класове в училище, отказах се след единадесет учебни години, германски младежки шампион по гребане, аптекар по образование, но прокурист по професия, син изгнаник, истински мечтател. Основател срещу волята си", описва кариерата си той в своята биография.
Възхода си синът на предприемач от Хайделберг дължи на факта, че баща му го е изоставил. Той не повярвал в „лудите“ идеи на сина си. За тогавашния 28-годишен младеж това е било болезнено, но в ретроспекция – се оказва чист късмет: През лятото на 1973-та Вернер открива първата си дрогерия в Карлсруе, на три пъти по-голяма площ, но със значително намален асортимент в сравнение с конвенционалните аптеки. Три години по-късно компанията открива първи обект в Австрия.
От този момент нататък става дума почти за непрекъснат възход: dm се разширява, кове съюзи, рано залага на органичните продукти и на малко по-различното лидерство. Ориентация към клиента, споделяне на печалбата - компанията като социален организъм с „чираци“ и театрални работилници. Дори след напускането на компанията шефът влиза в клоновете – за да разговаря със служителите и да покаже ангажимент.
Специалисти от индустрията признават, че Вернер, антропософ* и фен на Гьоте, е направил всичко, което неговият дългогодишен конкурент Schlecker сбърка, по правилния начин. През 1984 г. dm започва да провежда собствени обучения за ръководители на дрогерии и е отличавана многократно за това, а през 1984 г. dm Австрия става първото търговско предприятие в този бранш, което въвежда сканиращи устройства на касите във филиалите.
Днес в Германия 1,8 милиона души пазаруват в обект на dm всеки ден. В цяла Европа търговецът на дребно от Карлсруе днес има над 60 000 служители в над 3500 магазина с годишни продажби от 10,7 милиарда евро.
Похвали предприемачът получава от най-коравия си конкурент - Дирк Росман от базираната в Бургведел верига Rossmann. Той познавал Вернер от пет десетилетия, също като него е създал веригата Rossmann от почти нищото и казва за Вернер: „Неговите познания, богатството му от идеи и приятелството с него винаги са били много важни за мен“.
Гьотц Вернер все още е в Надзорния съвет на dm. Преди години той вкара своите акции в благотворителна фондация, която държи половината от дела на веригата. Другата половина принадлежи на семейството на бившия акционер на Pfannkuch Гюнтер Леман. „Фондацията трябва да подкрепя и поддържа компанията", казва Вернер. „Целта на една компания не е да бъде дойна крава". Той счита, че седемте му деца са подсигурени: с добро образование. Само синът му Кристоф работи в dm, като управляващ директор по маркетинга и снабдяването.
Но и иначе Гьоц Вернер е различен предприемач. В продължение на много години той е неуморим защитник на безусловния базов доход. „Доход за всички" - заглавието на книгата му - има за него нещо общо с достойнството на човека. „Като се има предвид изобилието, в което живеем, трябва да действаме бързо и да оформяме нашата социална държава така, че всеки да може да живее прилично", казва той. Намира бедността за нещо лошо: „Това е груба неблагодарност, защото нашето богатство се корени в готовността за действия на по-ранните поколения".
След стотици лекции, дискусии и интервюта Вернер е доволен от динамиката, която получава темата. „Безусловният базов доход се дискутира широко в обществеността", радва се той. Партиите спорят за това, в университетите темата се проучва. „Рано или късно няма начин да заобиколим това. Безусловният базов доход дава решения на много предизвикателства, които не можем да решим днес".
„Бедността в нашето общество не е проблем на прекариата, а на елита, докато елитите в нашето общество т.е. интелигентните хора, а също и тези, които имат в наличност съответните ресурси, не успеят да балансират обществото, което е в същото състояние, както в навечерието на Френската революция".
От есента, по здравословни причини, той го дава по-кротко. Днес Вернер живее със съпругата си Беатриче в Щутгарт и вече е дядо на четири внучета. На рождения си ден той възнамерява да намине към Карлсруе за новата сграда на централата на компанията и след това да празнува у дома в тесен семеен и приятелски кръг. Неговото най-голямо желание: „Идеите ми като предприемач и застъпник на безусловния базов доход да продължават да живеят и да допринасят за един жизнеспособен свят”.
* Антропософията представлява опит да се изследват и опишат духовните феномени със същата точност и яснота, с която природните науки описват физическия свят.