Корпоративните култури не се появяват във вакуум. Те служат на дадена цел и обикновено се появяват в отговор на стимули или активни действия от страна на мениджърите.
Например директор, който непрекъснато се опитва да обвинява хората си, не бива да се изненадва, ако възникне отбранителна култура от типа "покрий задника си". Особено в стартъпи, където няма нито прецедент, нито погрешна традиция за това „как да вършим нещата", изпълнителният директор - винаги силен фактор, когато става дума за влиянието върху културата, ще играе преувеличена роля. Помислете за Uber!
Всъщност новосъздадените компании имат огромно предимство пред по-утвърдените, когато става дума за културата: главните изпълнителни директори имат шанса да оформят културата, която искат да имат, от самото начало, пише в свой анализ Inc.com.
„Създавате култура чрез дизайн", казва Тим Браун, главен изпълнителен директор и президент на IDEO. Когато антрополозите описват културите, те говорят за обичаи и ритуали, храмове и пазари, а корпоративната култура не е много по-различна. В стартиращите компании поне не е нужно да се притеснявате за грешки от историята.
Ето защо, както казва Браун, „използвайте дизайна, за да създадете примери, ритуали, пространства и инструменти, които съставляват културата". Дизайнът определя и диктува поведението - това, което правят служителите при всяко взаимодействие с клиентите, какво трябва да се прави зад кулисите, за да се подготви компанията за тези взаимодействия, а цялостното поведение оформя културата.
Ето три неща, които е нужно да се предприемат, за да се създаде култура, която да работи еднакво добре както във вътрешен, така и във външен план, обслужваща както клиентите, така и служителите.
1. Назначете служители с меки умения
Хората, които разчитат повече на нагласите, отколкото на способностите си, ще бъдат тези, които могат да разберат как да помогнат, независимо дали това влиза в конкретната им длъжностна характеристика, или не, съветва Каролин Бетс, основател и главен изпълнителен директор на компанията за наемане на служители Betts Recruiting.
„Стартиращите фирми трябва да бъдат наясно във всички свои решения, а наемането не е изключение", казва Бетс. „Отделете време, за да видите как кандидатът реагира при необичайни обстоятелства чрез ролеви игри за потенциални служебни проблеми", казва тя.
2. Наградете правилното поведение
Стимулите и наказанията могат да подкрепят или подронят дизайна на услугата, която предоставя компанията. Поздравявате ли героя, който се впуска в катастрофална ситуация и я решава? Награждавате ли инженера, който гарантира, че на първо място такова бедствие никога няма да се случи?
Наградите или дори само поощренията, които давате, изпращат мощно послание за това какво се оценява в компанията. Хората ще търсят утвърждаване, което идва от похвала. И още нещо - уверете се, че тези похвали не се случват "на високосна година". Както казва Тереза Амабил от Harvard Business School, постоянният поток от малки победи държи мотивацията на високо ниво.
3. Признайте, че всеки има принос
„Всеки е експерт по свой начин", казва Виктор Ермоли, декан на Училището по дизайн в Колежа по изкуство и дизайн в Савана. „Ако сте прекарали пет години да отговаряте на телефона при компания за обслужване на клиентите или в продължение на пет години сте слушали клиентите пред дадена каса, то никой не знае за тях повече от вас. Вие не сте единственият човек с това познание, но то трябва да бъде оценено и използвано", допълва той.