Coca-Cola HBC Bulgaria АД, IBM Bulgaria Ltd. и Hewlett Packard Enterprise/ Hewlett-Packard GDBC са трите най-желани работодатели от студентите в България за 2017 г.
Това показва първото и единствено по рода си проучване у нас Graduate Survey, проведено от ToTheTop Agency, чиито медийни партньори са Investor.bg и Bloomberg TV Bulgaria.
ТОП 5 в своеобразната класация се допълва от две банки – Банка ДСК ЕАД и UniCredit Bulbank АД.
В първата десетка влизат още Coca-Cola Hellenic Business Services Organization, Nissan, Софарма, националният превозвач България Ер АД и Lufthansa Technik Sofia Ltd.
Националното проучване измерва мнението на студентите за предпочитания от тях работодател, класирайки топ 50 на най-желаните работодатели в България. Анализът отговаря и на някои основни въпроси като “Защо?”, “Как се е формирало мнението им?”, “Какво всъщност търсят в конкретната компания?” и още ценна статистика в детайли.
И наистина – докато „гладът” за качествени кадри в България нараства, а безработицата плавно спада, тенденцията за увеличаване на младежката безработица продължава до малко над 22% в първите месеци на 2017 г. А в тази обстановка за българския бизнес става изключително важно да има яснота в предпочитанията на днешните студенти за това какво точно търсят по отношение на своето работно място. Очакванията на новото поколение за работна среда и начина на избор на кариера са теми, които не излизат от дневния ред сред професионалистите, опитващи се да ангажират най-активната и свежа част на пазара на труда, за да запълнят най-ценния си ресурс - човешкия.
В периода от 15 март до 19 май 2017 г. общо 7003 студенти от 51 български университета попълниха онлайн анкетата на проучването и благодарение на тях се формира за първи път класацията на „Топ 50 най-предпочитани компании от студентите в България”.
Информацията, която студентите попълват за това къде биха желали да работят, заедно с причините за това, е достъпна за работодатели под формата на анализ. От индивидуалния анализ всяка компания може да разбере каква е публичната оценка за дейността ѝ като служител, заради която студентите я избират, и кои са нещата, които студентите не харесват. Така фирмите могат да насочат усилия над минусите си и правилните канали за комуникация, за да се превърнат в желан работодател и да успеят да привличат повече качествени млади кандидати.
Обобщеният анализ от данните на Graduate Survey показва, че има силна паралелна връзка между „ясно структурирана стажантска програма” и отговора „със сигурност ще кандидатствам за свободна позиция в компанията”, въпреки че това не е характерно за всички индустрии.
Следващата ясна тенденция, която влияе на избора на студентите, е връзката между „силна визия и корпоративна култура”, “лидер в сектора си” и „добри перспективи за бъдещо развитие”. Добрият баланс и развитието на тези атрибути определят организациите, в които студентите биха избрали да започнат работа.
Така се оказва, че разработването на актуални стажантски програми е силен коз за работодателите. Чрез тях студентите създават своите впечатления, разбират ценностите на фирмата и дали могат да се адаптират към тях. Основният проблем, който изниква като пропаст между най-амбициозните млади таланти и компании от различен мащаб и индустрия, е ниското ниво на информираност за „възможностите по позиции, които предлага тази компанията”.
Това показва, че комуникационните канали на компаниите в България като цяло са слабо развити и дори да е отделен бюджет, то той не се изразходва ефективно за достигане до бъдещите звезди на организациите.
Проучването дава ясна насока и точки на фокус за българския бизнес, който има възможност да изпълни своята част, за да реши проблемите си с набиране на млади служители. Всичко това е и пряко свързано със задържането на кадри в България, както и с връщането на обучаващи се зад граница.
Ето и как са класирани топ 50 на най-желаните компании в България за 2017 г.